Ahogy arról én is hírt adtam, novemberben megjelent a La La Land Records gondozásában a Jurassic Park /// filmzenéjének bővített, felújított változata. Röviddel az ünnepek előtt pedig én is kézhez kaptam a 2 CD-s kiadványt, amelyre kis túlzással negyedszázada vártam. Hogy mik a benyomásaim, arról a tovább mögött.
A Jurassic Park 1993-as filmsikere után a Universal stúdió és Steven Spielberg nem sokáig tétlenkedett, hogy folytassák az emberek és dinoszauruszok közös kalandjait. Ehhez azonban először a sikerfilm alapjául szolgáló, azonos című sikerregény szerzőjét, Michael Crichton-t kellett meggyőzni, aki nagy nehezen, de beadta a derekát (a techno- és orvosi thriller atyja nem volt odáig a folytatásokért, Az elveszett világ az egyetlen folytatás, amit írt 2008-ban bekövetkezett haláláig). Habár a rendezést először Spielberg egy barátjának, Joe Johnston-nak szánta, végül a Schindler listája forgatása és utána saját szembenézése a holokauszttal, hogy Spielberg úgy érezte, épp a könnyedebb Az elveszett világ: Jurassic Park-ra van szüksége, hogy kikászálódjon az érzelmi hullámvasútból, amibe került.
A folytatás nagy sikert aratott, így a stúdió újabb folytatást rendelt meg, aminél Spielberg már tényleg a produceri székig lépett vissza és adta át a terepet Joe Johnston-nak. A forgatókönyv körüli viharok és a viszontagságos forgatás után ugyan a Jurassic Park /// is kereskedelmileg sikeres lett, az első két filmtől jócskán elmaradó bevételek miatt majdnem 15 évig pihentek a dinoszauruszok, a többi pedig, ahogy mondani szokás, történelem.
A korábbi filmekhez képest fél órával rövidebb játékidő feszített tempójú filmet eredményezett, és mivel Spielberg is hátralépett, és John Williams is a vele újabb közös munkára koncentrált (A.I. - Mesterséges értelem) új zeneszerzőre volt szüksége a filmnek. Don Davis zeneszerzőnek ebben az időszakban ugyanaz volt az ügynöke, aki a Maestro-nak, ő ajánlotta Williams és a produkció figyelmébe Davis-t. Addig az ő nevével a filmzene albumokon főképp James Horner albumain találkozhattak a filmzene rajongók, mint hangszerelő (az ő feladata volt a zeneszerző által megírt tételek feldolgozása és a hangszerek kiválasztása többek között), néhány ilyen közös munkájuk a teljesség igénye nélkül: Titanic, Szenvedélyek viharában, Apollo 13, Balto. De még többet dolgozott együtt a Newman-ekkel: David Newman zeneszerzőt csak néhány alkalommal segítette, de unokatestvérét, Randy Newman-t annál többször, többek között a Toy Story, a Toy Story 3-4, vagy a Verdák 3 volt a közös munka gyümölcse. Utoljára a 2019-es Házassági történet kapcsán dolgoztak együtt, és ez az utolsó munkája a nyugdíjba vonult Don Davis-nek.
Zeneszerzőként főleg TV-filmek, TV-sorozatok kapcsán kapott zeneszerzői felkérést (a SeaQuest sorozat főtémájáért Emmy-díjat is nyert), első mozifilmes munkája az 1999-es korszakos film, a Mátrix volt, és folytatta is a munkát annak két folytatása kapcsán is (a negyedik Mátrix filmen viszont már nem dolgozott), de még a videójátékok zenéjét is ő szerezte. És, a Jurassic Park /// volt még egyetlen, jelentős mozifilmes munkája.
Természetesen a filmzene CD-n is megjelent, még röviddel a film megjelenése előtt. Csak évekkel később látott napvilágot, hogy a filmez rögzített teljes partitúra, mintegy 25 perccel hosszabb játékidővel, 5.1-es hangkeveréssel is kiadásra került, de ezt a kiadást csak Davis barátai kapták meg, és ez sem volt a teljes zenei anyag, amelyet Academy promo-ként ismer a zenei szakma.
A filmzene album, akár csak maga a film, kevesebb figyelmet kapott már 2001-ben, a rajongókat leszámítva, és méltatlanul alulértékelt darabjává vált a franchise-nak.
Nem úgy a Jurassic Park és Az elveszett világ: Jurassic Park. A Jurassic World sikere után a kifejezetten a kiadatlan anyagokra specializálódott La La Land Records egy 4 CD-ből álló, bővített zenei kiadással lepte meg a rajongókat 2016-ban az 1993-as és 1997-es filmek kapcsán. A népszerű kiadványt követően, 2022-ben a Jurassic Park dupla CD-re bővített, újrarendezett kiadása jelent meg a kiadó gondozásában, erről a kiadásról itt írtam bővebben: JP30th Anniversary - Jurassic Park: Limited Edition 2CD filmzene album.
2023-ban következett Az elveszett világ: Jurassic Park 2 CD-s kiadása, amelyről szintén bővebben itt írtam: The Lost World: Jurassic Park - Limited Edition 2CD filmzene album. Ekkor már bízni lehetett abban a csodában is, hogy talán a kiadó itt nem áll meg, és a Jurassic Park /// is előkerül, hiszen az idő közben az internetre felkerült, Academy promo alapján bőven volt még a nagyközönség számára újdonság a film zenéje kapcsán. Idén ősszel pedig jött is a bejelentés és november végén meg is jelent a Jurassic Park ///: Remastered & Expanded Original Soundtrack dupla CD-s kiadása!
A kiadónál pedig pontosan tudják, hogy akik ezt a 3000 darabra limitált kiadást beszerzik, azok jó eséllyel a korábbi 4 és/vagy 2-2 CD-s kiadásokat is birtokolják, így mind a CD borító, mind a tok gerince gyönyörűen illeszkedik az előző két kiadás grafikai világával:
Habár én magam sem voltam gyerekként kibékülve azzal, hogy az imádott T. rex-szet lecserélték a logóban (és akkor a filmbeli eseményekről ne is beszéljünk), ma már nosztalgikus emlék és remek élmény viszont látni a logót, kicsit átdolgozva (hiszen a filmhez tervezett logón a Spinosaurus enyhén előre dönti a fejét, itt viszont egyenesen tartja), kifejezetten örülök, hogy nem a Universal-t követik, akik az elmúlt években a T. rex-szet helyezték vissza a logóba több helyen is. Külön ínyencség, hogy nem csak a Pteranodonok kerületek még fel a logóból a borítóra, de ott látjuk Billy-t és Eric-et a sérült ejtőernyőn!
Természetesen nem hiányozhat az informatív, 28 oldalas kísérőfüzet sem, amely felidézi a film zenéjének megszületését, hangszerelését, és ismerteti a főbb témákat is.
De persze a legfontosabb része a kiadványnak az a két CD lemez, amelyen immáron a lehető legteljesebben élvezhető Don Davis munkája, hivatalos úton az első alkalommal! És nem mellesleg, az eredeti zenei anyag producerei a 2001 májusában rögzített zenekari anyagot felhasználva állították össze a soundtrack anyagát. A CD-ken a film egy-egy jelenete köszön vissza, ahogy az előző két film ugyanezen kiadásán is.Némileg azonban változtattak az album tételeinek felosztásán a korábbiakhoz képest: az első CD első 16 tétele az eredeti filmzenei anyag, úgy ahogy az 2001-ben megjelent, még a Randy Newman-féle "Big Hat, No Cattle" countrynóta is megtalálható itt (ami továbbra sem a szívem csücske, főleg, hogy nem kifejezetten a filmhez íródott, hanem az énekes-zeneszerző 1999-es albumáról származik). A Jurassic Park Expanded kiadásán a teljes első lemez tartalmazta az újrarendezett, kibővített zenei aláfestést és a második CD-n volt megtalálható az eredeti album anyaga, míg Az elveszett világ esetében külön nem is került fel a CD-kre a soundtrack eredeti változata.
A 17. tételtől kezdve azonban kezdetét veszi az (újra)felfedezés: és a film eseményeinek sorrendjében, nagyjából ugyanúgy szerkesztve, ahogy a filmben is felcsendülnek, felfedezhető a teljes zenei anyag. Ez esetben a 25. tételig hallgathatjuk az átszerkesztett tételeket és a második CD-n az első 19 tétel folytatja azt, míg végül az utolsó 7 track az alternatívákat kínálja.
A tracklistet áttekintve is látható, számos azonos elnevezésű tétellel találkozhatunk, de ezek hossza hol picit rövidebb vagy picit hosszabban hallgatható, mint a 2001-es kiadáson, de az igazi csemegét az olyan zenei tételek nyújtják, amelyek nem, vagy csak nagyon érintőlegesen kaptak helyet az eredeti kiadáson.
A 18. "Dinosaur Man" pedig tényleg egy majd negyedszázados adósságot törleszt a rajongóknak, hiszen ez az eredeti, Jurassic Park-főtéma visszafogott változata mindig is ott volt a filmben, Alan és Ellie búcsúzásakor, de konkrétan ezt a dallamot hiába kerestük az eredeti CD-n.
A 19. "Udesky, Nash, and Cooper" természetesen a három zsoldosunk főtémáját mutatja, amely nagyon emlékezetes új téma, de a karakterek nem túl hosszú szereplése miatt a filmben sem hallhatjuk olyan sokat, pedig kifejezetten jól sikerült dallam.
A 21 "Raptor in the Cabin" meglepő módon, a jól ismert Journey-főtémával indít, ezt a témát és hangszerelést sem hallhattuk ebben a formában az eredeti CD-n.
Már 23 éve is a kedvenc zenei tételem volt, nem meglepő módon, a 22. "The Dinosaur Fly-By", amely az első film szigetre érkezését idézi fel, de most először a teljes, filmes verziót hallgathatjuk, hiszen a korábbi anyagon egy részét kihagyták a végső zenei változatból (amikor arra figyelmeztetik a pilótát, hogy tiltott övezetbe repült).
A 23. "Cooper's Last Stand" is a kedvenc zenei tételeim egyike volt már korábban is: a repülőgép felszállása, a Spinosaurus előbukkanása, rendkívül intenzív és a zene tökéletesen leköveti az eseményeket. Az eredetihez képest hosszabb, elnyújtottabb ez a tétel is, hiszen ezt már konkrétan a film üteméhez vágták.
Don Davis 2001 májusában
És ahogy a film is, innentől kezd csak igazán lüktetővé válni a zenei anyag, és hőseink egyik szorult helyzetből a másikba sodródnak - Don Davis pedig nem csak a főtémák felhasználásával, de az általa írt szerzemények hangzásvilágában is többször megidézi John Williams világát, amely egyébként teljesen tudatos volt, kifejezetten úgy kapta a felkérést ugyanis Davis, hogy próbálja meg Williams stílusát megragadni, és ez úgy érzem, nagyon jól sikerült.
Az első CD záró tétele a 25. "Clash of Extinction" - találkozhattunk ezzel a tétellel az eredeti anyagon is, érdekessége viszont az, hogy bár Davis kifejezetten a Spinosaurus és T. rex közti csatához írta (amelynek a forgatására épp ki is látogatott) végül azonban Joe Johnston nem használta fel a filmben, ahogy az akkor forgatott anyagok nagyját sem.
A második lemezen, épp mint a filmben is, először jó pár kalandon átvágtatva, a 1. "Kirby Paint and Tile Plus-ban" csendül fel Davis legemlékezetesebb, saját főtémája, amely szorosan Paul és Amanda Kirby köré íródott, és igazán szívet melengető téma. Később többször, többféle hangszerelésben és ütemben tér vissza ez a téma, hol nagyon érzelmes, hol pedig kifejezetten tréfás kontextusban.
Azonban Davis nem csak a két emlékezetes, Jurassic Park-témát hozta vissza, hanem a Velociraptorok saját témáját is, amelyet még az 1993-as filmhez talált ki Williams, és rá jellemző módon, csupán négy vészjósló hangjegyből áll - érthetetlen, hogyha saját témáit nem is akarta agyon használni, legalább a raptorok esetében ezt a témát miért nem hozta vissza a Maestro Az elveszett világ: Jurassic Park kapcsán. Minthogy a Jurassic Park ///-ban azonban ismét hangsúlyosabb szerep jutott a raptoroknak, Davis nem csak visszahozta a témát, de tovább is gondolta azt, többféleképpen is hangszerelve ezt a négy hangjegyet, és ez talán a 4. The Raptor Room tételben hallhatjuk a legjobban feldolgozva.
Nem véletlen egyébként, hogy Davis visszanyúlt ehhez a témához, hiszen Williams átadta számára az előző két film összes, általa kézzel leírt kottáját, amelyek olyan tételeket is tartalmaztak, amelyek nem kerültek felhasználásra, de Davis ezekre is támaszkodhatott.
A Velociraptorok vagy a Spinosaurus mellett még a Pteranodonok is megkeserítik szereplőink életét: korábban csak egy röpke (de emlékezetes) jelenet erejéig láthattunk repülő őshüllőt, úgyhogy a film egyik csúcspontja, amikor a Pteranodonok ketrecében találjuk magunkat. Davis itt aztán mindenféle zenei előkép nélkül, szabadjára engedhette a fantáziáját.
Természetesen, ahogy 2001-ben, úgy 2024-ben is az album valószínűleg legtöbbet lejátszott tétele a 13. Brachiosaurus On The Bank, amely a Jurassic Park főtémája, természetesen újrahangszerelve, teljes hosszában (igaz egy másodperccel rövidebb itt a zenei tétel, mint az eredeti kiadáson).
A Spinosaurus főtémájára eddig szándékosan nem tértem ki, hiszen a legtöbbet a filmben is, és az album esetében is a 15. "River Rampage" és a 16. "Paul Makes the Leap" tétel alatt hallhatók: előbbi igazán zaklatott, töredezett a tétel (hiszen itt a film meglepőbb cameoja, Barney is szerepet kapott), tökéletesen visszaadva a Spinosaurus fenyegető és erőszakos vehemenciáját, aki végig üldözte a filmen szereplőinket.
A 17. "River Reminiscence" gyönyörűen ötvözi Davis saját, Kirby-témáját az Alan-hez társított klasszikus témával, míg a 18. Raptor Harassment-ben még egyszer, utoljára visszatérnek a Velociraptorok, a zeneszerző pedig hallhatóan élvezte, hogy az állatok nem rontanak egyből szereplőinknek, így a vészjósló raptor-témával lesz igazán vérfagyasztó a jelenet.
Az egész zenei kiadás leghosszabb tétele a 19. The Hat Returns / End Credits, a maga 10:07 perces játékidejével. Ahogy a 2001-es kiadásnál is, az újrahangszerelt főtémát követi egy gyors, a katonaság távozását aláfestő főtéma-variáns, majd szépen átcsúszunk a Kirby-főtémába és végül a film záróképsorait aláfestő eredeti témába, viszont hallhatóan a filmhez képest kissé gyorsabb ütemben csendül fel a klasszikus főtéma, szóval talán nem pontosan ez az a track, amelyet 2001-ben használtak a film keverésekor. Ezt követően, immáron teljes terjedelmében csendül fel a Kirby-téma és még erőteljesebben a Journey-téma, 06:30-tól pedig a Jurassic Park végéhez hasonló felépítésben a Jurassic Park-főtéma, az egyik legszebb feldolgozásban, amellyel találkozhattunk a hamarosan már 7 filmet számláló franchise-ban.
Ám itt még nem ért véget a második CD, hiszen még hét tétel hátravan: ezek egyes tételek alternatív, a filmben végül fel nem használt variánsai, amelyek közül a legjobb darab a 20. "Dinosaur Man" alternatív változata, igazán sajnálatos, hogy végül ez nem került bele a filmbe.
Az album zárása pedig a 26 "Dinosaur Man (with choir)" amely az album-változat egy újabb alternatívája, kórussal kiegészítve, de nem a klasszikus téma, hanem Davis-témája kapott itt kórusos alternatívát.
Összességében a két CD 2 óra 32 perc 30 másodperc erejéig idézi fel a Jurassic Park ///-at, amellyel anno a kritika jól elbánt, de mára megnyerte magának a rajongók szívét és ebben nem utolsósorban, nagy szerepe volt Don Davis remek munkájának.
Az első CD 16 tétele összesen 54:28-as játékidőt kapott, pontosan ugyanannyit mint a 2001-ben megjelent változat, viszont azt követően a film aláfestése veszi kezdetét és a második CD 19. tételéig bezárólag összesen 85:07 percben elevenedik meg a film, vagyis ténylegesen, szinte a teljes játékidejét lefedi a filmnek. A második CD-n pedig mint ahogy fentebb is említettem, még további alternatív tételeket hallgathatunk 13:14 perc erejéig, így jön ki a 2:32:30-as játékidő, amely hosszabb, mint az előző két film játékideje.
Don Davis-nek a saját bevallása szerint, kifejezetten kihívást jelentett, hogy Joe Johnston rendező és a Universal megbízásából nem annyira a saját, hanem John Williams stílusában kellett zenét írnia, de a Maestro segítségével és saját tehetségének köszönhetően, ha nem is azonnal, de utat talált a Jurassic- és filmzene-rajongók szívébe a soundtrack, amely immáron teljes pompájában vált élvezhetővé.
Ezek után, a La La Land Records-sztól a minimum elvárás, hogy Michael Giacchino Jurassic World-trilógiája is teljes pompájában megjelenjen a gondozásukban és van is ok a bizakodásra, hiszen korábban mind a három World-film eredeti soundtrack-jét megjelentették vinyl lemezen is, így aligha jelent problémát, ha CD-n, a teljes zenei anyagot kellene megjelentetniük.
Főképp, mivel nem hivatalos forrásból, de a Jurassic World-ből, a Jurassic World: Bukott birodalomból és a Jurassic World: Világuralom-ból elérhetőek digitálisan a teljesnek mondott zenekari felvételek, amelyek mintegy 40-50 perccel hosszabbak a hivatalos megjelent albumoknál. Igaz, a Világuralom esetében több ilyen tétel konkrétan a filmből kiollózott tétel-darab, de egész biztosan a La La Land Records rendelkezésére állhatna a teljes zenekari anyag ennél a filmnél is. És, még mindig nem ismert, hogy a jövőre mozikba kerülő Jurassic World: Rebirth esetében kit tisztelhetünk majd a karmesteri pálca mögött.
Addig is, a képre kattintva a La La Land Records oldaláról még megrendelhető ez a kiadás:
Addig is, a Jurassic Park-trilógia immáron a legteljesebb formájában élvezhető a kiadónak hála filmzene formájában is! A 3000 darabra limitált megjelenés erősen ajánlott a film(zene) rajongóinak, is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.