A Jurassic Park filmek dinoszauruszai és ember szereplői mellett jó pár kultikus járművet is adtak az egyetemes filmtörténelemnek. Ebben a bejegyzésben, saját készítésű kártyákon (is) ezekről a járművekről ejtek pár szót, amelyet majd követ majd egy a róluk mintázott játékokról szóló bejegyzés. A tovább mögött kezdjük is a 4 kerekűekkel való ismerkedést!
Ford Explorer XLT 1992 Eddie Bauer
A Ford 1990-ben vezette be a piacra, és mai napig is gyártásban van az Explorer-széria. SUV-kről azaz sportcélú haszon- vagy szabadidő-autókról van szó. Michael Chrichton regényében Toyota Land Cruiser-eket használtak a látogatók szállítására, de a Universal az amerikai Ford-dal kötött szerződést, 7 terepjárót is kaptak az 1992-es Eddie Bauer szériából. Az EB cég által feltuningolt szériák sárvédője szélesebb, mint a széria autóké. A film kedvéért mind a hét terepjárót átalakították: plexi üvegtetőt, speciális gallytörő rácsot kaptak az autók, még a hátsó lámpák is külön védőrácsot kaptak. Némelyik autót össze is törték a szükséges felvételekhez, némelyiket csak külső, vagy csak belső felvételekhez használtak és ennek megfelelően alakítottak át. A fedélzeti számítógép, habár csak a parkról és nem magáról a kocsikázásról közölt adatokat, előremutató volt az autókban található fedélzeti számítógépek történetében. Természetesen a rögzített sínpályán mozgó autók elképzelése csupán fantazmagória volt, a csomagtérbe került be a valódi kormány és a kocsit vezető stábtag.
Sorsuk: Két autót a forgatás után az Egyesült Államokban, a Universal Studios témaparkjaiba szállítottak: az EXP05-ös számú az orlando-i Island of Adventures parkban tekinthető meg, az összetört EXP04-es pedig a kaliforniai Los Angeles-ben található témaparkban látható. A stúdió más parkjaiban, így Japánban vagy Szingapúrban csak az autók, nem is teljesen pontos, replikái láthatóak. A második részben nem, de a harmadik részben, az embrióközpont díszleténél, számos autóroncs látható, többek között feltételezhetően egy Ford Explorer túrakocsi, ami már csak azért is érdekes, mert elvileg a Sorna-szigetet sosem látogatták volna vendégek. A túrakocsi a Jurassic World: Bukott birodalomban is visszatér: az előzetes tanulsága szerint Owen itt fog ismét évek után találkozni Blue-val.
További képek a galériában:
Jeep Wrangler YJ Sahara 1992
A Jurassic Park dolgozói számára a Jeep Wrangler modell rendszeresítették, számos változatban. A Jeep autógyártó a Wrangler modellt 1986-ban vezette be és mai napig újabb és újabb változtatásokkal, de gyártásban van. A Willy-s cég már a második világháborúban kialakította a terepjáró jellegzetességeit, de csak katonai célokra használták őket, majd a céget felvásárolta a Jeep. A filmben először a JP18-as és JP29-es számú autót láthatjuk, előbbiben utazik Alan, Ellie és Ian, utóbbiban pedig Hammond és Gennaro, a leszállóhelytől a látogatóközpontig. Ezek hagyományos, bukókeretes, tető nélküli változatok. A JP12-es számú, vászontetős kivitelt a járműből Nedry-nél láthatjuk. A JP10-est használta Muldoon, ezzel mentek ki a T. rex kifutóhoz Ellie-vel. Ennek a változatnak sem bukókerete, sem ajtói nem voltak. Később, a film végén ugyanezzel a dzsippel hajtanak el a túlélők a leszállóhelyig. A következő részekben nem bukkant fel egy sem, nem is csoda, hiszen a második és harmadik rész elvitte a cselekményt a Nublar-szigetről a Sorna-szigetre. Ám, a 2015-ös Jurassic World-ben nem csak viszontlátunk kettőt, de még használatban is láthatjuk az egyiket! Az elhagyatott látógatóközpont garázsában a JP18-as és JP29-es példány áll, azaz pont az a kettő, amivel annak idején Hammond-ék szállították a vendégeket, később pedig konkrétan Hammond 29-es számú terepjáróját sikerül be is indítania Zach-nek és Gray-nek.
Sorsuk: A JP12-es járművet Orlando-ban lehet megtekinteni, de az évek alatt, számos állag megóvó átalakításon esett át és átfestették a számát is JP23-ra. A JP10-es kaliforniában van, de nem látogatható, csak speciális eseményeken, pl. Halloween-kor használják dekorációként. Érdekesség, de a Jurassic Park: The Game videojátékhoz a készítők az egyik rajongó replikáját használták fel, annyira pontos mása volt az eredetieknek.
További képek a galériában:
A második részhez, az első rész sikere után nem meglepő módon, már egy komolyabb autós partnerre tett szert a produkció: a Mercedes Benz szállította a legtöbb járművet.
Mercedes-Benz ML-320s 1997
A filmben a német autógyártó cég legtöbbet látott járműve az M osztályú SUV. A német gyártó 1996-ban szerződött le a produkcióhoz és biztosított számukra három, átalakított terepjárót a forgatáshoz. Az átalakítások mind egy-egy speciális igényt, célt szolgáltak. Az autók alapfelszerelése volt a négy-kerék meghajtás, elülső extra merevítők, ködlámpák, csörlők az autó elején, de egyedi fellépőket és terepfestést is kaptak. Nézzük a három változatot:
A Convertible
A neve azt jelenti, átalakítható. Ez a változat volt az úgymond, mindenes, több féle célra használható, nagy teherbírású SUV. Hátul kis plató lett kialakítva, levágták a karosszéria hátsó részét, alumínium belsőt és plexi üvegtetőt kapott. Ezzel húzta fel a magaslest a helyére Eddie és ezzel próbálta a csuklós laborbuszt is megtartani a szikla peremén, de végül a T. rex-ek elbántak Eddie-vel, az autó pedig a mélybe zuhant.
Az Observatory
A neve, megfigyelőt jelent. Extra védőrudak az ablakokon, oldalsó keresőfények, plexiből készült ablaktető és kupola, kémlelő nyílás, oldalt extra tároló rekeszek, beépített ajtóvédők. Ezt a kocsit lökték le elsőnek a szikláról a T. Rex-ek.
A Laboratory
A laboratóriumi kocsi hasonló kialakítású, mint a megfigyelő, nagyjából csak a funkciója miatt töltött volna be más szerepet, de ezt a kocsit azonban a filmben nem is vitték el a Sorna-szigetre, a produkció során PR célokat szolgált ez a jármű. Legfőbb megkülönböztető jele, hogy az ajtókon nem volt extra panel kívül.
Sorsuk: mind a három járműből két változat készült a forgatásra, és volt ami megmaradt az utókornak. A Convertible időszakosan az orlandói Universal parkban kerül kiállításra, az Observatory a los angelesi parkban. A Laboratory egyik példánya pedig a Mercedes stuttgarti gyárában tekinthető meg. A másik példány ebből a típusból pedig szintén Los Angelesben, a Universal gépkocsi kiállításán tekinthető meg. A gépkocsi típus pedig több más díj mellett 1999-ben elnyerte a Világ Legjobb Autója címet is.
További képek, látványtervek a különböző variánsokról a galériában:
Fleetwood RV Mobile Lab
A filmesek a Fleetwood gyártó Soutwind Storm típusú lakókocsiját alakították át egy két részes, mini laborrá. A terepszínűre festett Fleetwood kapott egy nem szériatartozék csuklót és egy kiegészítő részt, egy második lakókocsit, félbevágva. Jelentős átalakításokat végeztek a filmesek a kocsin, nem csak a fényszórókat, de az ablakok beosztását és méretét is megváltoztatták, valamint a tetejét is a járműnek. Belül számítógépekkel, extra tárolókkal szerelték fel a kocsit. A monstrum első részében kaptak helyet a kommunikációs és elemző eszközök, számítógépek, míg a második részben a kutatóállomások és egy mobil orvosi részleg volt berendezve.
Sorsa: A járműből a forgatást követően gyakorlatilag mindent kiszereltek, és egy Los Angeles melletti telephelyen várta jobb sorsát. Néhány évvel ezelőtt, néhány elvetemült Jurassic Park rajongó akadt rá, ugyanott, ahol az első film elején látott Raptor szállítóketrec is volt, és azt is, akárcsak a Fleetwood, ebay-en adták el. Bár a jármű rettenetes állapotban volt, sikerült a saját kerekein a csapat műhelyébe szállítani, és külön a második részt is, és ott fogtak neki az eredeti állapotok visszaállítására. Sajnos a projekt anyagi gondok miatt egy ideje szünetel, de a hírek szerint sikerült egy pénzügyileg biztosabb támogatót találni, így folytathatják a busz teljes felújítását. A képeken az ebay-re feltett hirdetésbeli állapotot tükrözik.
További képek a galériában:
Mercedes-Benz Unimog U 1300
A Mercede-Benz Unimog teherautóját az InGen zsoldosai használták. A német nagyvállalat jó terepjáró képességekkel rendelkező, robosztus, mégis könnyű felépítésű tehergépkocsija 1946-ban jelent meg a piacon, és a megbízhatóságának is köszönhetően hamarosan egyre több hadsereg kötelékében bukkant fel a jármű. Alapból szállítóplatóval építették őket, de rengeteg féle felépítménnyel rendelhető, és ez a sok oldalú variálhatóság az oka annak, hogy a mezőgazdaságtól a katonáságon át a rendészeti szervek is előszeretettel használják a járművet, és az egyik legsikeresebb model a világon a karbantartásra használt járművek között. Olyannyira, hogy a mai napig gyártásban van a széria. Az elveszett világban a rövid platós, 4x4-es kivitelt használták, de később, egy U4000-es szériájú jármű is feltűnt a Jurassic World-ben.
Sorsa: A Universal témaparkjaiban ugyan fel-felbukkan egy-egy átalakított Unimog, de teljes bizonyossággal nem lehet kijelenteni, hogy ezek konkrétan a filmben használt járművek.
Jeep Wrangler
A gyártó terepjárói ebben a filmben is felbukkannak, változatos kivitelben, ebből is 3 típus volt, amely markánsabban képviselte a márkát a filmben.
Első változat
Ezt a változatot Roland, társa Ajay és az InGen zsoldosok főnöke, Peter Ludlow használta. A három ülésessé átalakított jármű jócskán le volt csupaszítva a széria változathoz képest, a szélvédő is eltűnt, helyette rácsok voltak beépítve. Egyik fő jellemzője a felfelé és oldalra nyitható ajtókeret, ajtók helyett.
Második változat
Ilyet láthattunk Dieter Stark-al és segítőjével, Carter-rel a volán mögött. A bukókeret hátrafele meghosszabbított, szélvédő helyett itt is rácsos szélvédőn tekinthetett ki a sofőr, és az ajtókat is leszerelték, de, sokkal látványosabb módosítása is volt: az anyósülés oldal irányba kitolható. Az egész Jeep felépítése igen robosztusra, elpusztíthatatlannak tűnik. A pótkerék tárolása külön érdekes pontja a járműnek.
Harmadik változat
A legkevesebb változtatás ezt a típust érte, a zárt kabin megmaradt, bár a hátsó üléseket itt is eltávolították, ahogyan a szélvédő is már a megszokott módon lett kicserélve. Emellett gallytörő rács az elején, valamint csörlő. Egy ilyen változatot támad meg a fiatal Pachycephalosaurus.
Sorsuk: Mivel a Mercedes-szel kizárólagos szerződést kötött a Universal, a Jeep járművei gyakorlatilag felismerhetetlenné lettek „maszkírozva”, és a márkajelzés is hiányzik róluk. Időszakosan ezen járművek is felbukkannak egy-egy témaparkban kiállítva.
Hummer H1
Az amerikai AM General által 1992-ben piacra dobott, főképp haditechnikai célokra fejlesztett off-road Hummer H1-et (vagy Hummer HMC) 2006-ig gyártották. A H1-et megelőzte az amerikai hadsereg igényei szerint kialakított HMWCC típus, becenevén Humvee (a katonák körében népszerű elnevezést később a gyártó le is védette). Az akcióhős ikon, Arnold Schwarzenegger régóta szeretett volna néhány ilyen járművet beszerezni, de csak 1992-re, a családi kapcsolatait kihasználva tudott 5 darab Humvee-hoz hozzájutni. Ezek után a hadsereg engedélyezte a nem fegyveres testületek számára is a rendelést, és miután a gyártó felismerte, mekkora igény lenne a civil piacon a járművekre, elkészítették és fejlesztették a civil terepjárókat is, ezek első típusa volt a H1-es.
A filmhez két módosított változatot használtak a H1-esből. Az első módosított változat nem sokban különbözött a gyári változattól, csupán a hátsó részen egy védőráccsal körbevett platformot alakítottak ki, ebből a magasított állásból biztonságon lőhették ki a befogók a kábító lövedékeket.
A második variáns viszont jócskán feltuningolt volt. A Hummer egy sor módosításon esett át: a hátsó platform hasonlóan az előzőhöz, egy megemelt, biztonságos platformot kapott a kábító lövedéket kilövő személy számára. Ugyanakkor innen a lövész egy kötéllel együtt lőhette innen ki a lövedéket, ezáltal az eltalált állat nem tudott eltávolodni a járműtől. Ekkor a jármű elülső részén kialakított, óriási, két oldalról az utat lezáró befogó rész emelkedett le és vette körbe a meglőtt dinoszauruszt, mely körbefogta a meglőtt állatot, de kárt nem okozhatott vele, lévén a karokat légzsákokkal látták el belülről. Oldalról egy-egy merevítőkből épített nyúlvány volt még hozzáépítve a járműhöz, mindkét végen egy-egy befogó foglalhatott helyet. A filmben egy Pachycephalosauruson láthatjuk a gépezet működését.
Sorsuk: Utóbbi Hummer a stúdió los angelesi túráján számos más kellék mellett, többek között a Stegosaurus szállító ketrece is látható. Sajnos az idő kikezdte őket, különösebb állagmegóvó intézkedéseket nem foganatosítottak rajtuk.
További képek a galériában:
A Jurassic Park harmadik részében számottevően jelentős, autószereplő nincs, ugyan a laboratórium komplexum környékén számos roncs, jellemzően Ford Explorer-ek, kiváltképp egy a Jurassic Park-ban látotthoz hasonló festésű darab figyelhető meg.
A Jurassic World esetében a film legfőbb partnere ismét a Mercedes-Benz lett. Mivel, bár a film hatalmas siker volt, de olyan ikonikus jármű (még) nem lett egyikből sem, a forgatáson használt példányok sorsa is kérdéses, illetve vélhetően lesz, amelyet a folytatásban, a Bukott birodalomban viszontláthatunk.
Mercedes-Benz GLE Coupe
A Mercedes SUV-ja az M-osztályon belül került bemutatásra, azaz Az elveszett világban látott SUV-ék utóda, az ML-osztály átalakított, ráncfelvarráson átesett típusa. Az autót 2015 januárjában mutatták be a nagyközönségnek, de a filmesek már 2014 nyarán dolgozhattak a típussal, így különösen nagy figyelmet szenteltek arra is, hogy illetéktelen szemek ne láthassák a sport terepjárót. A Jurassic World-ben Claire Dearing használja a típust.
Sorsa: Nem ismert, mivel nem is volt emlékezetes átalakítás a típuson, valószínűleg további promóciós célokat látott el a konkrét autó.
Mercedes-Benz G 550
A stuttgarti gyártó több, 2013-as G-osztályú, G 550 négy kerék meghajtású SUV-t is biztosított a stábnak. A park színeire festett járművek a dolgozók számára rendszeresített személyzeti gépjárművek.
Sorsa: Nem ismert ennek sem, de mivel túlzottan jelentős változtatást ezen a típuson se eszközöltek a festésen túl, valószínűleg különösebb gondot nem fordítottak a megőrzésére. A filmen kívül promóciós célokra, filmbemutatókra juttattak el egy-egy példányt.
Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6
A Mercedes kisteherautója valószínűleg a leglátványosabb a német gyártó által filmhez biztosított járművek közül. A park biztonsági szolgálata által használt jármű túl sok képernyő időt nem kapott, pedig 6x6 kerék meghajtásával nem számít hétköznapi járműnek. Változtatásokat ennél a típusnál sem alkalmaztak a filmesek. Ezzel a típussal nem is találkozni a közutakon, rendkívül drága listaára miatt elsősorban a közel-keleti, gazdag olajállamok sejkjei a célcsoport.
Sorsa: A filmben látott jármű sorsa szintén nem ismert, promóciós célokból ez a gépszörny is fel-felbukkant egy-egy sajtó nyilvános rendezvényen.
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDi
A gyártó kisbusza 1995 óta töretlen népszerűségnek örvend, nagy raktere és sokoldalú variálhatósága miatt. A 316 CDi egy 2013-as, ráncfelvarráson átesett típus. Szintén a park biztonsági szolgálatának használatában bukkant fel a filmben.
Mercedes-Benz Unimog U4000
Az elveszett világ kapcsán az Unimog-családról fentebb már bővebben írtam. Az U4000-es típussal egyébként akár hazánkban is találkozhatunk, a Magyar Honvédség pár éve 400 darabot vásárolt e sokoldalú járműből. A filmben látható típus rendelkezik a Jurassic World-ben látható járművek közül a legmarkánsabb kinézettel, köszönhetően a festésnek. A filmben a legtöbbet ebből a járműből kapjuk.
MDT Tiger
Az egyik legegyedibb jármű a Jurassic-filmekben, túlzottan sok képernyőidőt viszont sajnos nem is kapott. A Textron Systems által egy Dodge Ram kistehergépkocsi kasztnijára épített MDT Tiger könnyű páncélos katonai járművet a civil szférában nem, csak katonai használatra vásárolható. A kialakítástól és felszerelést függően 6 vagy 9 személyes járművet az InGen biztonságtechnikai részlege használta a filmben.
További képek a galériában:
Gyrosphere
A gyrosphere, vagy frappánsan lefordítva, pörgőgömb, egy fiktív közlekedési eszköz. Az ötlet a különleges közlekedési eszközről magától Steven Spielberg-től származik. A park látogatói a Gyrospehere Valley-ben, azaz a pörgőgömb völgyben alkalmazták, hogy kerítések nélkül, a szabadban csodálhassák meg a látogatók a növényevő dinoszauruszokat. Maximum 8-10 kmh órás végsebességre képes a 2 személyes jármű, melyet a látogatók is irányíthatnak, de a központból is vezérelhető. Egy beépített érzékelő segítségével túl közel nem lehet az állatok közé hajtani.
Sorsa: Mivel trükkök segítségével lett megalkotva, a kiskocsira felhelyezett fél pörgőgömb szerkezetet a látogatók a los angelesi stúdiólátogatáson tekinthetik meg, bár a járművet a Bukott birodalom kapcsán elszállították a film forgatására.
További képek a galériában:
A következő fejezetben tehát a fent látott, és a filmekben fel nem bukkant járművek játékverzióval foglalkozom egy bejegyzés erejéig, érdemes lesz visszanézni!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.