A Jurassic Park /// forgatását követően a a stáb háttérben dolgozó szakemberei kezébe került a film, beillesztették a számítógépes speciális effekteket a leforgatott jelenetekbe, megvágták a filmet és elkészült a zene.
Előtte azonban, még visszakanyarodva a forgatásra, nem csak a Spinosaurus és a T. rex szerepelt természetesen a filmben a dinoszauruszok oldaláról, visszatértek a Velociraptorok és bár nem első ízben tűnnek fel a Jurassic Park világában, de a Pteranodonok jelentős szerepet is kaptak. Most rájuk és a többi dinoszauruszra térnék rá.
Stan Winston és stábja először az eredeti filmhez készített raptor modellek alapján kezdett dolgozni
A Velociraptorok terén már az első filmtől kezdve egy kis csalást eszközöltek a filmesek, de nem csak ők, az eredeti regény szerzője, Michael Crichton is: a leírásoknak megfelelő, ölő karommal rendelkező dinoszaurusz valójában a Deinonynchus-nak felelt meg, a raptort azért választotta a szerző és a stáb, mert egyszerűbb kiejtésű a neve. Épp az első rész bemutatásának idején, 1993 nyarán fedezték fel az egyesült államoki Utah államban az eddigi legnagyobb raptorfajt, a Utahraptort, amelynek fizimiskája a filmbélivel nagy rokonságot mutat. Stan Winston és csapata a harmadik részhez is a korábbi filmekhez készített raptorokat vette kezdetben alapul, némi csalódással, ám végül a kreatív csapat úgy döntött, a raptorok új megjelenést kapnak: nem csak újra tervezték a korábbiakat, hanem az alapoktól kezdve formázták meg az új koponyaformát: hosszabb is lett, valamint, hogy még szembetűnőbbek legyenek, a hím raptorok koponyáján tollszerű fejdísz került kialakításra, utalva a legújabb paleontológiai eredményekre, mi szerint a kisebb testű ragadozókat valószínűleg toll borította. A filmekben sosem magyarázták meg a két eltérő megjelenését a Velociraptoroknak, bár John Rosengrant, speciális effektekért felelős szakember, aki az összes Jurassic filmen dolgozott, szolgált egy fél hivatalos magyarázattal, miszerint egyszerű egyedfejlődésről van szó. A rajongók körében azonban népszerűbb, és hihetőbb, magyarázat, hogy két különálló genetikájú Velociraptor fajt klónoztak a Jurassic Park tudósai, ezért a rajongók a két sziget raptorait is másképp nevezik: Velociraptor nublarensis és Velociraptor sornaesis.
A felfrissített Velociraptorok lenyűgözően mutattak a kész filmben
Nem csak az állatok fiziológiája, a testszínűk is újratervezésre került: a hímek kékes szürke alapszínt kaptak némi barnával vegyítve, barnás vörös árnyalatokkal a háton, világoskék csíkokkal az állat oldalán. Az alfa hímek csontkitüremkedései a koponyán, amelyek a korábbi filmekben nem voltak a raptorokon, vörösben pompáztak, ahogyan egyes példányok szeme is.
A hímek, merítve a ma élő állatokból, színesebb megjelenést kaptak
A nőstény példányok alapja krémes fehér, fekete foltokkal, sárga szemmel. Mindkét nemnél megtalálható volt függőleges, un. macskaszem és kerek pupillájú egyed is.
A nőstények visszafogottabb bőrszínt kaptak
Stan Winston csapata két, teljes egészében megépített, animatronikus raptort készített, egy hímet és egy nőstényt. A korábbi filmekkel ellentétben azonban nem kívül, hanem belül rejtették el a hidraulikus elemeket. Ahogyan korábban, ismét készült egy öltözet, amelybe John Rosengrant, speciális effektekért felelős szakember bújt bele, és amely csak az állat lábait kapta meg, főleg a közeli jelenetekhez használták ezt az öltözetet.
John Rosengrant nem csak építőként, de a raptor-jelmez viselőjeként is kivette a részét valamennyi Jurassic filmből. A baloldali képen Az elveszett világ, a jobb oldalin a Jurassic Park /// raptor-jelmezében látható
Később, az utómunkálatok során kezdtek el kísérletezni a mocap, azaz a digitális mozgásrögzítés új technológiájával, amikor is egy meglévő állat vagy személy mozgását egy mozgáskövető rendszer segítségével közvetlenül a számítógépbe juttatva finomabb mozgást lehet létrehozni a digitális környezetben.
2000-ben még csak kísérleteztek a mocap technológiával, mára a filmes trükkipar szerves része
A Pteranodon-ok már Az elveszett világban is feltűntek, igaz, csupán nyúlfarknyi képernyőidőt kapva a vége főcím előtt. Akkor csak digitálisan bukkant fel néhány példány a Sorna-szigeten, így a harmadik részhez voltaképp a nulláról alkották újra a pteroszauruszokat. Eredetileg már az első regényben is szerepeltek repülő őshüllők, ám Crichton Cearadactylus-szait és a hozzájuk kapcsolódó jeleneteket Spielberg túl költségesnek találta ezért kihúzták a forgatókönyvből.
Nem csak felnőtt példány, hanem egy fészeknyi kis Pteranodon is megépítésre került
A második részben, az ismertebb és könnyebben kiejthető nevű Pteranodon-okkal már több akciójelenetet is terveztek: az egyikben a raptorok elől szikláról leugró ejtőernyősöket támadták volna meg az őslények, egy másikban pedig a film végén a mentőakcióban részt vevő helikoptereket támadták volna meg. Végül, bár már makettet is készítettek Stan Winston stúdiójában, ismételten a forgatókönyvből húzták ki őket. A harmadik részhez azonban végre komolyabb akciójelenetet írtak és vettek fel a pteroszauruszokkal, az első regényben említett madárházat "helyezték" át a B helyszínre. Sam Neill szerint ekkor forgattak olyan jelenetet is, amelyben az állatok Velociraptorokkal találkoznak, de végül ezt a jelenetet kivágták a filmből, ahogyan azt az alternatív befejezést is, amelyben a mentőalakulat helikoptereit támadták volna meg. Harmadjára azért később csak megfilmesítésre került ez a régi terv.
A forgatáson használt életnagyságú Pteranodon tekintélyt parancsoló volt
Stan Winston és csapata egy lenyűgöző, életnagyságú felnőtt modellt is készített a Pteranodon-ból, és több tucat fiókát is, akik aztán megtámadták Eric-et, amikor őt szánta egy felnőtt példány vacsorának a csemetéinek. Ezekben a jelenetekben, akárcsak Az elveszett világban a Compy-k támadásánál Dieter halálakor, ötvözték az épített modelleket és a CGI pteroszauruszokat. Bár nem annyira gyakran emlegetett elem, de a Pteranodon-ok is szerepelnek a Jurassic Park /// hivatalos logóján a Spinosaurus mellett, ez az első és idáig az egyetlen alkalom, amikor több dinoszaurusz is szerepel a logóban.
A mellékszereplő dinoszauruszok eredeti adatlapjaTovábbá a filmben láthatunk menekülő Parasaurolophus-szokat, a Corythosaurus-szokat, ők egy jelenetben menekülnek az őket megriasztó emberek elől. Előbbiek az előző filmekben is felbukkantak, Corytho viszont csak első ízben, ahogyan a páncélos Ankylosaurus-szok is, bár egészen röpke jelenet erejéig. A Brachiosaurus-szok kihagyták a második filmet, de büszkén, és némi újraszínezett "kiadásban" tették tiszteletüket. Valamennyi harmadik részben felbukkanó növényevő a korábbiaktól eltérő, zöldes bőrszín kapott, és nem egy faj fején megjelent a piros szín, legmarkánsabban azonban a Ceratosaurus-nál, amely ugyancsak nem kapott túl sok játékidőt, és azt se a legjobban sikerülten töltötte, egy amolyan, újabb pipa a listán.
Don Davis filmzenei pályafutását leginkább a Matrix-trilógia filmjei határozták meg
Ahogyan a rendezői székbe nem tért vissza Steven Spielberg, úgy John Williams sem a karmesteri pálca mellé a harmadik rész esetében. A zene megkomponálására Don Davis zeneszerzőt kérték fel, akinek a munkásságában ekkoriban a Matrix albuma szerepelt és a Jurassic Park /// után is csak a Matrix folytatásai mondhatóak jelentősnek munkásságából. Ugyanakkor, olyan zeneszerzőknek segédkezett/segédkezik hangszerelésében, mint Randy Newman-nek (Maverick, Toy Story első és harmadik része, Verdák 3), vagy a néhai Michael Kamen-nek (Die Hard 2, Robin Hood, a tolvajok fejedelme) vagy a néhai James Horner-nek (Szenvedélyek viharában, Apollo 13, Titanic). Davis és a készítők, valószínűleg hogy zeneileg szorosabban kötődjön a film az első részhez, John Williams témáit bátran felhasználta, újrahangszerelte, lassította, gyorsította itt-ott és, ez csak a magánvéleményem, de az első rész után talán a legkellemesebb filmzenét szerezte a franchise történetében a zeneszerző. Nem csak Williams témáit használta természetesen, a Kirby családnak egy dallamos, családi filmes de szép témát komponált, ahogyan a Spinosaurus is kapott egy saját, sötétebb dallamot. A filmbeli zene hangzásvilága a régi King Kong filmeket időző, rengeteg sárgarézből készült fúvóst vonultat fel.
A filmzene 2001-ben már csak CD-n jelent, kazettás megjelenést nem kapott
A soundtrack-et a film premierjének idején adták hagyományos CD kiadásban, és, valószínűleg Davis kollégájának, Randy Newman-nek tisztelegve tették fel rá a Big Hat, No Cattle c. számot az énekes-zeneszerzőtől, amely a bár jelenetben hallatszik a háttérben. Véleményem szerint, a nem is a filmhez írt dalt a lemezre tenni nagy hiba volt, bár maga a dal felbukkanása a filmben kifejezetten vicces: a dal egy csalóról szól, aki másnak adja ki magát, mint ami, épp mint Kirby-ék dr. Grant-nek, sőt, mikor Paul a csekkre készülne ráírni az összeget, a háttérben a refrén: I lie, lie, lie (Hazudok, hazudok, hazudok). Viszont, a dal felkerülése a lemezre nem volt akkora hiba, mint ami Davis munkáját érintette: a hivatalos zenei anyag csupán 54:31 perc.Az nem szokatlan, hogy a teljes zenei anyagot nem adják ki (hiszen az első két rész, közös bővített zenei kiadása is csak tavaly történt meg), de az interneten fellelhető a közel 2 órás hosszú teljes zenei anyag, amelyet hallgatva kiderül, számos zenei tételből utólag kivették a rézfúvósokat, és a filmhez rövidítették egyes tételeket, de ami meglepő, a hivatalos zenei CD-n a nagyszerűen sikerült Dinosaurs Fly-By illetve a vége főcím sem az, amit ténylegesen a filmben felhasználtak, és amelyek a bővített zenei anyagban is meghallgathatóak. Van egy másik, bővített zenei anyag is, amely pár perccel rövidebb ugyan, de 5.1-es hangkeverésű, az eredeti forrásból rögzített, még mielőtt sztereóra áthangszerelték volna. Ezt a kiadást Davis a közeli barátainak adta, ajándék gyanánt. Habár a harmadik rész népszerűsége sosem lesz már nagyobb, jó lenne, ha valamelyik anyag hivatalosan is napvilágot látna.
Nem a dal volt az egyes vicces jelenet, sőt, alapvetően jellemzőek a filmre a családbarát akciójelenetek, és humor, ami a kissé sötétre sikeredett Az elveszett világ felüdülés. Mint az előző fejezetben említettem, a film gyerekszereplője, Trevor Morgan volt korábban a Barney, a dinoszaurusz c. mozifilm főszereplője, így már csak miatta, és persze a dinoszauruszok kontextusa miatt, a legfeszültebb akciójelenetbe humoros módon építették be Barney "vendégszereplését".
További képek a szauruszokról Stan Winston stúdiójából és a forgatásrólVégül, a forgatásokat követően az első vágás stáblista nélkül 96 perces lett, ebből lett 88 perces játékidő és a stáblista. Sajnos a kimaradt 8 percnyi jelenetet eddig nem tették elérhetővé, de írtam róluk már ebben a bejegyzésben: Kimaradt jelenetek: Jurassic Park ///. Miután a speciális effektek, hangeffektek és a zene is elkészült, a film készen állt, hogy 2001. július 16-án bemutassák a nagy közönségnek. A fogadtatásról és a film további sorsáról a következő fejezetben írok.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.