Michael Chrichton 1990 novemberében megjelent regényét, a Jurassic Park-ot (itthon Őslénypark címen volt kapható, de nem régiben az új kiadásnál már az eredeti címet kaptuk) fél Hollywood elől a Universal Studios happolta el, Steven Spielberg-el a rendezői székben, a forgatókönyvnél pedig maga a szerző dolgozta át regényét David Koepp segédletével. A Jurassic Park elkészültének körülményeit bemutató cikk sorozat második fejezetében ennek mikéntjéről ejtek pár szót.
25 havi előkészület után végre megkezdődhetett a forgatás, a közreműködők kiválasztása is megtörtént. Spielberg először a Universal kalandparkjának épített óriási, mechanikus King Kong megalkotóját kereste fel, de végül a választása az effektguru Stan Winston-ra esett. A szakember 1984-ben hívta fel magára Hollywood figyelmét: ő tervezte és csapatával együtt alkotta meg James Cameron Terminátorát, és a rendező vele dolgozott az Alien (Nyolcadik utas a Halál) folytatásának, az Aliens (A bolygó neve: Halál) kapcsán is, mellyel Winston begyűjtötte az első Oscar-díját a Legjobb vizuális effekt kategóriában. Ezek után olyan filmeken dolgozott, mint az Ollókezű Edward, Predator 1-2. Cameron ismét rászámított a Terminator 2. kapcsán, mellyel Stan Winston rögtön két Oscar-díjat is begyűjtött, a vizuális effektek mellett a Legjobb Maszk kategóriát is ő nyerte, mely után következhetett a Batman visszatér.
Stan Winston és az ő Tyrannosaurus rex-e
Ilyen portfólióval nem véletlen, hogy Spielberg választása is ráesett. Csapatával Jack Horner paleontológus közreműködésével, a tudomány akkori ismeretei szerint a lehető legpontosabban építették meg a film számára életnagyságban a dinoszauruszokat. Nyilvánvaló volt azonban, hogy minden jelenetet nem fognak tudni felvenni velük, itt jött a képbe Phil Tippett animátor. A filmes olyan filmek számára készített stop-motion, azaz képkockánként beállított és rögzített effekteket, mint a második és harmadik Star Wars filmek; A birodalom visszavág és A jedi visszatér számos speciális effektes jelenetét felügyelte és készítette Tippett, az 1984-es Sárkányölő (Dragonslayer) c. filmhez elkészített, rendkívül élethű sárkány mozgásért Oscar-díjra is jelölték, mely után olyan filmekben működött közre, mint a Terminator 2. és a Batman visszatér. Amikor azonban elkezdte a munkát a Jurassic Park-on, hamarosan kiderült, a számítógéppel előállított speciális effektek döbbenetes fejlődésen mentek keresztül, Tippett munkájára pedig hirtelen már nem is nagyon volt szükség, ahogyan ő fogalmazott, "ő immár kihalt (azaz a szakmája)", ezt a szólását fel is használták a filmben. Tippett azonban nem esett kétségbe, hatalams szakmai tudásával segítette a számítógépes animátorok munkáját, és azóta is Hollywood egyik legelismertebb szakembere.
A képen a Jurassic Park vizuális effektjeiért Oscar-díjat nyert csapat (balról):
Dennis Muren (aki 13 év alatt 9 díjat söpört be!), Stan Winston, Phil Tippett és Michael Lantieri
Apropó, számítépes effektek... Amikor híre ment, hogy elkészül a regény filmadaptációja, az ILM szakemberei nem hagyhatták azt szó nélkül. A trükkcéget 1975-ben egy bizonyos George Lucas alapította, kifejezetten azzal a céllal gyűjtötte saját cégébe Hollywood trükkmestereit, hogy új filmjéhez, a Star Wars-hoz készített speciális effektek elkészítésében és elbírálásában kizárólagos felügyelete és beleszólása legyen. Az ILM-nél a praktikus (épített) effektek készítéséről lassacskán a számítógéppel előállított effektek felé fordult a figyelem. Az 1985-ös Ifjú Sherlock Holmes c. filmben alkotta meg a cég a filmtörténelem első, teljesen számítógéppel megalkotott alakját, az üveglovagot. 1989-ben újabb mérföldkőhöz érkezett a trükkcég, A mélység titkai (The Abyss) c. James Cameron filmhez elkészítették az első 3D-s számítógép effektet, a "vízkígyót". 1991-ben pedig a Terminator második részéhez megalkották az első, főbb számítógépes karaktert is. Így, amikor híre ment Spielberg Jurassic Park-jának, a trükkcég bejelentkezett a direktornál, és egy igen erőteljes demó videóval demonstrálták a számítógéppel előállított vizuális effektek új szintjét: egy csapatnyi, Gallimimus csontváz futott át egy mezőn, majd a következő snittben, immár hússal és bőrrel is rendelkeztek az állatok. Nem hiába menekültek, egy Tyrannosaurus rex eredt a nyomukba!
Az alábbi gif egy részlet az ILM által készített tesztről, már ezen az 1991-es felvételen is lenyűgöző a T. rex!
Spielberg teljesen elképedt a látottaktól, és ez a döbbenetes technikai fejlődés megváltoztatta az egész film arculatát, sőt, az egész filmipart megrengette az a minőségű számítógépes effektorgia, melyet a Jurassic Park számára készített az ILM. Szinte hihetetlen, de a két órás játékidőben csupán néhány percnyi számítógéppel előállított vizuális effekt szerepel! Az illúzió azonban Stan Winston gépszörnyeivel kiegészülve letaglózó volt az világ számára.
A főszereplők a következő jelenetre készülnek.
1992. augusztusában felvonult a stáb Hawaii-on, Kauai szigetén, hogy megkezdjék a forgatást. Itt a Costa Rica-ban illetve az Isla Nublar-on játszódó külső jelenetek zömét rögzítették. A szigeten felépítették többek között a raptor kifutót is, ám háromheti forgatást követően, 1992. szeptember 11-én lecsapott Hawaii-ra az Iniki hurrikán, amely olyan pusztítást hagyott maga után, amelyre az ott élők emlékezetében még nem volt példa. Spielberg az érkező hurrikán nyújtotta lehetőséget "megragadva", az operatőrrel, Dean Cundey-val valamint néhány stábtaggal együtt még rögzítettek is néhány snittet a filmhez, így a filmben látható, a Nublar-sziget partjaira lecsapó vihar képsorai valódiak, az Iniki hurrikáné. A színészek, stábtagok ezután egy szálloda báltermében vészelték át az elemi csapást, egy valakit kivéve: Richard Attenborough-t! Elfelejtették, vagy szimplán ő nem vette komolyan a figyelmeztetést, mindenesetre az éjszaka lecsapó hurrikánt átaludta a szállodai szobájában. Mikor másnap felébredt, és szembesült a pusztítással, Spielberg nem értette, hogy volt képes ezt átaludni, mire az idős brit színész-rendező válasza a következő volt: "Drága fiam, én túléltem a Blitz-et!" A Blitz a náci Németország szőnyegbombázása volt Anglia ellen, mely időszakban Richard Attenborough már gyerekként hozzászokott a fülsüketítő zajokhoz.
Felül: az Iniki lecsap Hawaii-ra, vagy ahogy a filmben láthattuk, Isla Nublar szigetére.
Alul pedig a stábnak fedezéket nyújtó szálloda, a hurrikán után.
Miután befejezték a munkát (és a kimenekítést), a stáb átköltözött Oahu szigetére, de további jeleneteket rögzítettek kisebb szigeteken is. Az Iniki hurrikán azonban elpusztította annak a bunkernek a díszletét is, melyből Ellie (Laura Dern) visszakapcsolta az áramot, és ahol Ray Arnold (Samuel L. Jackson) életét vesztette. Ezutóbbit láthattuk is volna, egy komolyabb jelenetsorban Ray a raptorok előli menekülés során esett csapdába az eredeti elképzelés szerint, és láthattuk is volna ahogyan raptoreledel lesz, de már nem volt idő a díszlet újraépítésére, így végül a jelenetet kihúzták a forgatókönyvből.
Steven Spielberg és Kathleen Kennedy
A Triceratops jelenethez a szauruszt még a szárazföldön építették meg, hogy aztán darabokra szedjék és elszállítsák Hawaii-ra, a forgatásra. A parkőrt, aki a beteg állatot vizsgálja, nem más, mint a film egyik producere, Gerald R. Molen alakította. Az alábbi fotón pedig a rendező és a film másik producer, Kathleen Kennedy pózol az állattal. Néhány éve nagy vihart kavart az a fotó, amelyen Spielberg egyedül szerepel az állattal: egy felháborodott természetvédő valósággal kiakadt, hogy egy olyan ismert ember, mint Steven Spielberg szabadon vadászhat a ritka(!) Triceratops-ra, és ezért őt nem ítélik el (mint ahogy tették akkoriban egy csodaszép oroszlánt kilövő amerikai orvossal). Tény s való, Stan Winston és csapata gyönyörű dinoszauruszt alkotott meg a film számára, nem hiába sajnálta meg a kissé tudatlan felhasználó.
Szeptember végére a stáb visszatért a szárazföldre és további jelenetek kerültek rögzítésre a Universal los angelesi stúdiójában, valamint külső helyszíneken egyaránt.
A forgatócsoport számára többek között hét, átalakított Ford Explorer (elől) és több Jeep Wrangler is rendelkezésre állt
Chrichton regényében eredetileg Toyota terepjárók álltak a látogatók rendelkezésére, de amint híre ment a filmváltozat készültének, a Ford Motor Company hét Ford Explorer-t biztosított a film készítőinek. Ezeket azonban rendesen át kellett alakítani: sem a plexi üvegtető nem volt szériatartozék, sem természetesen az, hogy teljesen automatikusan irányíthatóak lettek volna ezek a terepjárók: a sofőrnek a csomagtartóban kialakított állásból kellett vezetni az autót.
Rexy már készül az első színrelépésre
A legnagyobb jelenet forgatásához nem is volt elég nagy méretű stúdiója a Universal-nak, így a Warner Bros. Studios egyik stúdióját kellett kibérelni a stábnak. Itt épült meg a Tyrannosaurus rex kifutójának a részlete, valamint itt mutatkozott be a stábnak Stan Winston gépszaurusza. Soha nem épült meg ekkora, mechanikusan mozgatható gépszörny a filmtörténelemben: 12 méter hosszú, 7,5 méter magas, 9 tonnás bestia volt, azaz bestiák. Kevésbé köztudott tény, de Stan Winston-ék két szerkezetet építettek, egyet teljes hosszában, az orrától a farka végéig, míg a másiknál, amellyel a közeli jeleneteket rögzítették, a nyak rész el volt választva a test többi részétől. A fémvázon habszivacsból alakították ki a szauruszok testét, amellyel azonban meg is gyűlt a stáb baja: a jelenetben, melyben a T. rex az autót borogatja, szakad az eső, ám a gépezet habszivacs teste magába szívta a rázúduló vizet, és így máris sokkal nehezebbé vált a szerkezet, mint ahogyan azt tervezték: a gépezet rázkódni tetszett, mely könnyen súlyos balesettel végződhetett volna, így a forgatási szünetben törölközőkkel próbálták, sikeresen, kiszárítani a Rex testét. Egy külön bejegyzésben tervezem, hogy a filmben felbukkanó "winstonszauruszokat" bővebben is bemutatom!
A hatalmas robot ugyan nem a saját lábain állt, mert nem is voltak neki, de így is tekintélyt parancsolóan magasodott a stáb fölé
A forgatás már a végéhez közeledett, amikor is a Universal saját stúdiójába visszatérve a nagy finálé felvételére készülődtek, amikor is Spielberg váratlanul úgy döntött, teljesen át kell írni a befejezést. A módosítás olyan hirtelen jött, hogy még ún. storyboard-ot, a stábnak vizuális támaszt nyújtó rajzolt képkockákat sem volt idő rajzolni. Az eredeti befejezésben ugyanúgy a két raptor (miután a gyerekek a konyhában bezárták a 3. társukat) ront hőseinknek: a csontvázakon való leereszkedés közben Alan (Sam Neill) kiszúr egy emelőkosaras járművet a teremben, és azt egyenesen egy raptornak vezeti, aki a T. rex csontvázán kapaszkodik, az ütközéstől pedig a csontvázzal együtt a földre zuhan a ragadozó, a T. rex koponyájának felső része pedig halálra zúzza a raptort, pont úgy, mintha egy élő példány a fogait mártotta volna a testébe. A másikat Alan egy földről felkapott, jókora csontdarabbal ütlegeli, míg nem Hammond megérkezik a jeep-el és sikeresen kereket oldanak a látógatóközpontból. Spielberg-et ekkora azonban már meggyőzték az ILM elképesztő számítógépes effektjei, ezért úgy döntött, hogy a film végére vissza kell hozni a T. rex-et, így változtatva meg a befejezést, és így vált a film hősévé a Tyrannosaurus rex. Az eredeti befejezés után ugyan még láthattuk volna a Rexet is: a felszálló helikopter talpát ragadta volna meg a szájával a dinoszaurusz, de nem bír vele, így végül a helikopter tovaszáll, a T. rex pedig győzedelmes üvöltéssel veszi birtokba az immár csak dinoszauruszok lakta szigetet. Természetesen, nem csak a T. rex és a Triceratops épült meg a film kedvéért: egy Brachiosaurus fejét és nyakát egy Dilophosaurust és több Velociraptort is megalkottak a trükkmesterek. Róluk bővebben majd a külön cikkben!
A forgatást az eredetileg tervezettnél 12 nappal korábban sikerült befejezni, így Michael Kahn már hozzá is láthatott a vágáshoz, melyben Spielberg már csak műholdas kapcsolat révén tudott részt venni: ugyanis amint elcsattant az utolsó csapó, a rendező Lengyelországba utazott, hogy elkezdje az egész karrierjét megváltoztató Schindler listájának a forgatását. Ám, a film még korántsem volt kész: a speciális vizuális és hang effektek, a film zenéje, és a végső vágása még hátra volt. A következő fejezet az utómunkálatokat veszi górcső alá.
Addig is, az alábbi gallériában még néhány, válogatott fotó a forgatásról:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
KunnHalmiAgnes 2017.10.13. 18:45:58
Flashy7 2017.10.13. 19:08:07