2017. október 12. 19:24 - Lord Picard

Így készült a Jurassic Park: Második fejezet

werkcsik2.jpg

Michael Chrichton 1990 novemberében megjelent regényét, a Jurassic Park-ot (itthon Őslénypark címen volt kapható, de nem régiben az új kiadásnál már az eredeti címet kaptuk) fél Hollywood elől a Universal Studios happolta el, Steven Spielberg-el a rendezői székben, a forgatókönyvnél pedig maga a szerző dolgozta át regényét David Koepp segédletével. A Jurassic Park elkészültének körülményeit bemutató cikk sorozat második fejezetében ennek mikéntjéről ejtek pár szót.

25 havi előkészület után végre megkezdődhetett a forgatás, a közreműködők kiválasztása is megtörtént. Spielberg először a Universal kalandparkjának épített óriási, mechanikus King Kong megalkotóját kereste fel, de végül a választása az effektguru Stan Winston-ra esett. A szakember 1984-ben hívta fel magára Hollywood figyelmét: ő tervezte és csapatával együtt alkotta meg James Cameron Terminátorát, és a rendező vele dolgozott az Alien (Nyolcadik utas a Halál) folytatásának, az Aliens (A bolygó neve: Halál) kapcsán is, mellyel Winston begyűjtötte az első Oscar-díját a Legjobb vizuális effekt kategóriában. Ezek után olyan filmeken dolgozott, mint az Ollókezű Edward, Predator 1-2. Cameron ismét rászámított a Terminator 2. kapcsán, mellyel Stan Winston rögtön két Oscar-díjat is begyűjtött, a vizuális effektek mellett a Legjobb Maszk kategóriát is ő nyerte, mely után következhetett a Batman visszatér.

4_2_3_sur-tournage-jurassic-park.jpgStan Winston és az ő Tyrannosaurus rex-e

Ilyen portfólióval nem véletlen, hogy Spielberg választása is ráesett. Csapatával Jack Horner paleontológus közreműködésével, a tudomány akkori ismeretei szerint a lehető legpontosabban építették meg a film számára életnagyságban a dinoszauruszokat. Nyilvánvaló volt azonban, hogy minden jelenetet nem fognak tudni felvenni velük, itt jött a képbe Phil Tippett animátor. A filmes olyan filmek számára készített stop-motion, azaz képkockánként beállított és rögzített effekteket, mint a második és harmadik Star Wars filmek; A birodalom visszavág és A jedi visszatér számos speciális effektes jelenetét felügyelte és készítette Tippett, az 1984-es Sárkányölő (Dragonslayer) c. filmhez elkészített, rendkívül élethű sárkány mozgásért Oscar-díjra is jelölték, mely után olyan filmekben működött közre, mint a Terminator 2. és a Batman visszatér. Amikor azonban elkezdte a munkát a Jurassic Park-on, hamarosan kiderült, a számítógéppel előállított speciális effektek döbbenetes fejlődésen mentek keresztül, Tippett munkájára pedig hirtelen már nem is nagyon volt szükség, ahogyan ő fogalmazott, "ő immár kihalt (azaz a szakmája)", ezt a szólását fel is használták a filmben. Tippett azonban nem esett kétségbe, hatalams szakmai tudásával segítette a számítógépes animátorok munkáját, és azóta is Hollywood egyik legelismertebb szakembere.

ateam.jpgA képen a Jurassic Park vizuális effektjeiért Oscar-díjat nyert csapat (balról):
Dennis Muren (aki 13 év alatt 9 díjat söpört be!), Stan Winston, Phil Tippett és Michael Lantieri

Apropó, számítépes effektek... Amikor híre ment, hogy elkészül a regény filmadaptációja, az ILM szakemberei nem hagyhatták azt szó nélkül. A trükkcéget 1975-ben egy bizonyos George Lucas alapította, kifejezetten azzal a céllal gyűjtötte saját cégébe Hollywood trükkmestereit, hogy új filmjéhez, a Star Wars-hoz készített speciális effektek elkészítésében és elbírálásában kizárólagos felügyelete és beleszólása legyen. Az ILM-nél a praktikus (épített) effektek készítéséről lassacskán a számítógéppel előállított effektek felé fordult a figyelem. Az 1985-ös Ifjú Sherlock Holmes c. filmben alkotta meg a cég a filmtörténelem első, teljesen számítógéppel megalkotott alakját, az üveglovagot. 1989-ben újabb mérföldkőhöz érkezett a trükkcég, A mélység titkai (The Abyss) c. James Cameron filmhez elkészítették az első 3D-s számítógép effektet, a "vízkígyót". 1991-ben pedig a Terminator második részéhez megalkották az első, főbb számítógépes karaktert is. Így, amikor híre ment Spielberg Jurassic Park-jának, a trükkcég bejelentkezett a direktornál, és egy igen erőteljes demó videóval demonstrálták a számítógéppel előállított vizuális effektek új szintjét: egy csapatnyi, Gallimimus csontváz futott át egy mezőn, majd a következő snittben, immár hússal és bőrrel is rendelkeztek az állatok. Nem hiába menekültek, egy Tyrannosaurus rex eredt a nyomukba!

ezgif_com-gif-maker.gifAz alábbi gif egy részlet az ILM által készített tesztről, már ezen az 1991-es felvételen is lenyűgöző a T. rex!

Spielberg teljesen elképedt a látottaktól, és ez a döbbenetes technikai fejlődés megváltoztatta az egész film arculatát, sőt, az egész filmipart megrengette az a minőségű számítógépes effektorgia, melyet a Jurassic Park számára készített az ILM. Szinte hihetetlen, de a két órás játékidőben csupán néhány percnyi számítógéppel előállított vizuális effekt szerepel! Az illúzió azonban Stan Winston gépszörnyeivel kiegészülve letaglózó volt az világ számára.

cast3.jpgA főszereplők a következő jelenetre készülnek.

1992. augusztusában felvonult a stáb Hawaii-on, Kauai szigetén, hogy megkezdjék a forgatást. Itt a Costa Rica-ban illetve az Isla Nublar-on játszódó külső jelenetek zömét rögzítették. A szigeten felépítették többek között a raptor kifutót is, ám háromheti forgatást követően, 1992. szeptember 11-én lecsapott Hawaii-ra az Iniki hurrikán, amely olyan pusztítást hagyott maga után, amelyre az ott élők emlékezetében még nem volt példa. Spielberg az érkező hurrikán nyújtotta lehetőséget "megragadva", az operatőrrel, Dean Cundey-val valamint néhány stábtaggal együtt még rögzítettek is néhány snittet a filmhez, így a filmben látható, a Nublar-sziget partjaira lecsapó vihar képsorai valódiak, az Iniki hurrikáné. A színészek, stábtagok ezután egy szálloda báltermében vészelték át az elemi csapást, egy valakit kivéve: Richard Attenborough-t! Elfelejtették, vagy szimplán ő nem vette komolyan a figyelmeztetést, mindenesetre az éjszaka lecsapó hurrikánt átaludta a szállodai szobájában. Mikor másnap felébredt, és szembesült a pusztítással, Spielberg nem értette, hogy volt képes ezt átaludni, mire az idős brit színész-rendező válasza a következő volt: "Drága fiam, én túléltem a Blitz-et!" A Blitz a náci Németország szőnyegbombázása volt Anglia ellen, mely időszakban Richard Attenborough már gyerekként hozzászokott a fülsüketítő zajokhoz.

iniki.jpgFelül: az Iniki lecsap Hawaii-ra, vagy ahogy a filmben láthattuk, Isla Nublar szigetére.
Alul pedig a stábnak fedezéket nyújtó szálloda, a hurrikán után.

Miután befejezték a munkát (és a kimenekítést), a stáb átköltözött Oahu szigetére, de további jeleneteket rögzítettek kisebb szigeteken is. Az Iniki hurrikán azonban elpusztította annak a bunkernek a díszletét is, melyből Ellie (Laura Dern) visszakapcsolta az áramot, és ahol Ray Arnold (Samuel L. Jackson) életét vesztette. Ezutóbbit láthattuk is volna, egy komolyabb jelenetsorban Ray a raptorok előli menekülés során esett csapdába az eredeti elképzelés szerint, és láthattuk is volna ahogyan raptoreledel lesz, de már nem volt idő a díszlet újraépítésére, így végül a jelenetet kihúzták a forgatókönyvből.

steven_spielberg_and_kathleen_kennedy_on_the_set_of_jurassic_park_0.jpgSteven Spielberg és Kathleen Kennedy

A Triceratops jelenethez a szauruszt még a szárazföldön építették meg, hogy aztán darabokra szedjék és elszállítsák Hawaii-ra, a forgatásra. A parkőrt, aki a beteg állatot vizsgálja, nem más, mint a film egyik producere, Gerald R. Molen alakította. Az alábbi fotón pedig a rendező és a film másik producer, Kathleen Kennedy pózol az állattal. Néhány éve nagy vihart kavart az a fotó, amelyen Spielberg egyedül szerepel az állattal: egy felháborodott természetvédő valósággal kiakadt, hogy egy olyan ismert ember, mint Steven Spielberg szabadon vadászhat a ritka(!) Triceratops-ra, és ezért őt nem ítélik el (mint ahogy tették akkoriban egy csodaszép oroszlánt kilövő amerikai orvossal). Tény s való, Stan Winston és csapata gyönyörű dinoszauruszt alkotott meg a film számára, nem hiába sajnálta meg a kissé tudatlan felhasználó.

Szeptember végére a stáb visszatért a szárazföldre és további jelenetek kerültek rögzítésre a Universal los angelesi stúdiójában, valamint külső helyszíneken egyaránt.

kocsik.jpgA forgatócsoport számára többek között hét, átalakított Ford Explorer (elől) és több Jeep Wrangler is rendelkezésre állt

Chrichton regényében eredetileg Toyota terepjárók álltak a látogatók rendelkezésére, de amint híre ment a filmváltozat készültének, a Ford Motor Company hét Ford Explorer-t biztosított a film készítőinek. Ezeket azonban rendesen át kellett alakítani: sem a plexi üvegtető nem volt szériatartozék, sem természetesen az, hogy teljesen automatikusan irányíthatóak lettek volna ezek a terepjárók: a sofőrnek a csomagtartóban kialakított állásból kellett vezetni az autót.

rexy02.jpgRexy már készül az első színrelépésre

A legnagyobb jelenet forgatásához nem is volt elég nagy méretű stúdiója a Universal-nak, így a Warner Bros. Studios egyik stúdióját kellett kibérelni a stábnak. Itt épült meg a Tyrannosaurus rex kifutójának a részlete, valamint itt mutatkozott be a stábnak Stan Winston gépszaurusza. Soha nem épült meg ekkora, mechanikusan mozgatható gépszörny a filmtörténelemben: 12 méter hosszú, 7,5 méter magas, 9 tonnás bestia volt, azaz bestiák. Kevésbé köztudott tény, de Stan Winston-ék két szerkezetet építettek, egyet teljes hosszában, az orrától a farka végéig, míg a másiknál, amellyel a közeli jeleneteket rögzítették, a nyak rész el volt választva a test többi részétől. A fémvázon habszivacsból alakították ki a szauruszok testét, amellyel azonban meg is gyűlt a stáb baja: a jelenetben, melyben a T. rex az autót borogatja, szakad az eső, ám a gépezet habszivacs teste magába szívta a rázúduló vizet, és így máris sokkal nehezebbé vált a szerkezet, mint ahogyan azt tervezték: a gépezet rázkódni tetszett, mely könnyen súlyos balesettel végződhetett volna, így a forgatási szünetben törölközőkkel próbálták, sikeresen, kiszárítani a Rex testét. Egy külön bejegyzésben tervezem, hogy a filmben felbukkanó "winstonszauruszokat" bővebben is bemutatom!

rexy01.jpgA hatalmas robot ugyan nem a saját lábain állt, mert nem is voltak neki, de így is tekintélyt parancsolóan magasodott a stáb fölé

A forgatás már a végéhez közeledett, amikor is a Universal saját stúdiójába visszatérve a nagy finálé felvételére készülődtek, amikor is Spielberg váratlanul úgy döntött, teljesen át kell írni a befejezést. A módosítás olyan hirtelen jött, hogy még ún. storyboard-ot, a stábnak vizuális támaszt nyújtó rajzolt képkockákat sem volt idő rajzolni. Az eredeti befejezésben ugyanúgy a két raptor (miután a gyerekek a konyhában bezárták a 3. társukat) ront hőseinknek: a csontvázakon való leereszkedés közben Alan (Sam Neill) kiszúr egy emelőkosaras járművet a teremben, és azt egyenesen egy raptornak vezeti, aki a T. rex csontvázán kapaszkodik, az ütközéstől pedig a csontvázzal együtt a földre zuhan a ragadozó, a T. rex koponyájának felső része pedig halálra zúzza a raptort, pont úgy, mintha egy élő példány a fogait mártotta volna a testébe. A másikat Alan egy földről felkapott, jókora csontdarabbal ütlegeli, míg nem Hammond megérkezik a jeep-el és sikeresen kereket oldanak a látógatóközpontból. Spielberg-et ekkora azonban már meggyőzték az ILM elképesztő számítógépes effektjei, ezért úgy döntött, hogy a film végére vissza kell hozni a T. rex-et, így változtatva meg a befejezést, és így vált a film hősévé a Tyrannosaurus rex. Az eredeti befejezés után ugyan még láthattuk volna a Rexet is: a felszálló helikopter talpát ragadta volna meg a szájával a dinoszaurusz, de nem bír vele, így végül a helikopter tovaszáll, a T. rex pedig győzedelmes üvöltéssel veszi birtokba az immár csak dinoszauruszok lakta szigetet. Természetesen, nem csak a T. rex és a Triceratops épült meg a film kedvéért: egy Brachiosaurus fejét és nyakát egy Dilophosaurust és több Velociraptort is megalkottak a trükkmesterek. Róluk bővebben majd a külön cikkben!

finale.jpg

A forgatást az eredetileg tervezettnél 12 nappal korábban sikerült befejezni, így Michael Kahn már hozzá is láthatott a vágáshoz, melyben Spielberg már csak műholdas kapcsolat révén tudott részt venni: ugyanis amint elcsattant az utolsó csapó, a rendező Lengyelországba utazott, hogy elkezdje az egész karrierjét megváltoztató Schindler listájának a forgatását. Ám, a film még korántsem volt kész: a speciális vizuális és hang effektek, a film zenéje, és a végső vágása még hátra volt. A következő fejezet az utómunkálatokat veszi górcső alá.

Addig is, az alábbi gallériában még néhány, válogatott fotó a forgatásról:

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jphungary.blog.hu/api/trackback/id/tr1512957735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KunnHalmiAgnes 2017.10.13. 18:45:58

Csalodtam. Azt hittem igazi dinokat hasznaltak.

Flashy7 2017.10.13. 19:08:07

@KunnHalmiAgnes: nem lehetett, mert védettek :) de aki már látott igazit, mind azt mondta, hogy a modellek eléggé hasonlítanak :D
süti beállítások módosítása