Logo Pic
Balogh Zsolt 2024. június 21.

Az Øresund-összeköttetés és egy ökológiai kísérlet

A dán Koppenhágát és a svéd Malmőt immár több mint 20 éve köti össze az Øresund-összeköttetés néven ismert kombinált híd-alagút és közúti-vasúti kapcsolat. A mintegy 8 km-es kapcsolat az Øresund-szorost hidalja át, közelebb hozva ezzel Dániát és Svédországot.

_resund_bridge_from_the_air_in_september_2015_cropped.jpgAz Øresund-összeköttetés légifotója a Peberholm nevű szigettel (kép forrása: Wikimedia Commons)

A híd Dánia fővárosát, Koppenhágát köti össze a svédországi Malmővel, tágabban nézve pedig Skandináviát Közép- és Nyugat-Európával. A hídon halad keresztül az E20-as európai főútvonal. Kétvágányú vasúti pályáján a vasúti személyszállítást jelenleg a dán oldalon a DSB Øresund üzemelteti, a Koppenhágai repülőtéren és Koppenhágán át Helsingørig; a svéd oldalon pedig a Transdev, Malmőn át Göteborgig, Kalmarig és Karlskronáig.

Maga a híd a két part közötti távolság mintegy felét teszi ki, 7845 méteres hosszúságával Európa második leghosszabb közúti-vasúti hídja. A maradékot a Peberholm (Bors-sziget) nevű mesterséges sziget (4055 m), az onnan a dán oldalra vezető alagút (4050 m) és a dán oldalon létesített mesterséges félsziget (430 m) hidalja át.

A vasúti kapcsolat egy páratlan és egyedülálló műszaki bravúr, építése során többféle problémával is meg kellett birkózniuk a mérnököknek. A két szomszédos ország vasúthálózatának a villamosítási rendszere eltérő: a dán hálózat 15 kV-on és 16⅔ Hz-en üzemel, míg a svéd 25 kV-on és 50 Hz-en. Az áramrendszer váltás a svédországi hídfőnél történik. De a biztosítóberendezés is különböző, míg a dán rendszer "csak" 180 km/h  sebességre alkalmas, addig a svéd már a 200 km/h-t is tudja.

A biztosítóberendezések váltása az alagút-híd kapcsolatnál történik, 2021 óta pedig már az ETCS is működik az átkelőn. És ezzel még nem értünk a végére a bonyodalmaknak: Dániában a jobboldali, míg Svédországban baloldali közlekedési rend van érvényben a vasútvonalakon. A hídon végül a jobboldali közlekedést vezették be, a két vágány helyett cserélése egy szintbeli kereszteződéssel a svéd oldalon épült ki.

A tengerszoros feletti/alatti kapcsolat megépítése nagyrészt hitelből épült, az EU csak minimális pénzt biztosított az összeköttetés megépítéséhez.

A még épülő sziget, növényzet nélkül

A kombinált alagút-híd kapcsolatra azért volt szükség, mert ha végig híd épült volna, az zavarta volna a koppenhágai repülőtér légiforgalmát, ha a hidat nem építik elég magasra, akkor pedig a tengerjáró hajók nem férnek el, a túl magas hídra való feljutás viszont a tehervonatok számára lett volna erőt próbáló feladat. A csak alagútból álló összeköttetés pedig ökológiai károkat okozott volna a tengerfenéken. Az eredmény így a kombinált alagút-híd kapcsolat lett. Ahol az autóút és a vasút a hídról átvált az alagútban futó szakaszra, oda a mérnökök egy mesterséges szigetet építettek, mely a Peberholm (Bors-sziget) nevet kapta.

A szigeten van egy autópálya-kijárat, amelyet az engedély nélküli forgalom elől elzártak, és egy helikopterleszálló, amelyet elsősorban közlekedési baleseteknél terveztek használni.

A mesterséges sziget (kép forrása: Railwaygazette.com)

Az Øresundon átívelő híd eredeti tervei szerint a szorosban található Saltholmot szigetet használták volna fel a közlekedési kapcsolathoz. A tervek szerint vagy autópályát és vasútvonalat kellett volna építeni Saltholmon keresztül, vagy a meglévő szigetet kellett volna bővíteni, hogy ugyanezt a célt szolgálja.

A sziget ökológiájának védelme érdekében végül mindkét lehetőséget elvetették; a dán és svéd politikusok ehelyett úgy döntöttek, hogy e cél elérése érdekében egy mesterséges szigetet építenek közvetlenül Saltholmtól délre. Azért választották ezt a helyet, mert úgy gondolták, hogy ez nem zavarja a víz szabad áramlását a tengerszoroson keresztül, ami kulcsfontosságú volt a híd megépítéséről szóló vita során. Így hát megépült a mesterséges sziget, mely a Peberholm (Bors-sziget) nevet kapta.

A még épülő kapcsolat 1998. december 1-én (kép forrása: Wikimedia Commons)

Peberholmot szigorú törvények védik. Csak biológusok látogathatják évente egyszer a szigetnek a vasúton és autópályán kívüli területeit, amelyeknek a sziget a létrejöttét köszönheti. A sziget a 142-es Natura 2000 terület része, amely Saltholm és a környező vizekből áll, és amelynek összterülete 7218 hektár. Ugyanez a terület két madárvédelmi oltalom alatt is áll, mint H110 és H126 élőhely. A törvények nem akadályozták meg, hogy a 2020-as koronavírus-járvány idején határellenőrző állomásként használják.

Peberholmi lakosok

Peberholmot biológiai kísérletnek tekintik. A tudósok azt jósolták, hogy a természet benépesíti a szigetet magától, és mindenféle emberi beavatkozás nélkül virágzásnak indítja. 2007 júniusában a Lundi Biológiai Társaság tudósai 454 növényfajt regisztráltak a szigeten. 2005-ben mintegy 20 pókfaj és körülbelül 12 madárfaj is lakott a szigeten.

2008 óta mind a madarak mennyisége, mind a madárfajok száma növekedett, és jelenleg 20-30 faj költ rendszeresen Peberholmon. A szigetet nagyrészt többféle költő sirályfaj lakja, és néhány helyileg veszélyeztetett faj is otthonra lelt itt költőként, köztük néhány évben a mediterrán sirály és az európai szirti cankó. A kis szigeten sok lúd, kacsa, nagy kormorán és szárcsák pihennek, télen pedig gyakran megfigyelhető itt a fehérfarkú sas. A Dániában ritka és védett európai zöld varangy több árokban élő példányát is megtalálták. A 2007-2008-as számlálás során kb. 2500 egyedet találtak, ami Skandináviában a legnagyobb populációk közé tartozik. Feltételezhető, hogy a saltholmi varangyok átúsztak. Három egérfaj is benépesítette Peberholmot, már nagyon korán, és 2010 óta nyulak is átkeltek a jégen Saltholmból, és most Peberholmban szaporodnak. Fontos, hogy ezeket a populációkat megfigyelés alatt tartsák, mivel különösen az egerekről ismert, hogy potenciálisan veszélyesek lehetnek a sínek stabilitására. 2015-től fehér nyulakat is láttak. Feltételezhetően valakinek az autójából szabadultak ki.

A 2004-08-as években a rovarokra összpontosító felmérések összesen 345 bogárfajt, 421 lepkefajt és 18 méhfajt regisztráltak. Ez Dánia és Svédország hasonló élőhelyeihez képest viszonylag alacsony diverzitásnak számít. Ennek ellenére a szigeten található fajok némelyike ritka vagy veszélyeztetett a régióban. A lepkepopuláció sajátos módon a regionálisan szokatlan vagy ritka fajok felé tolódik el, beleértve az Epiblema grandaevana (egy lepkefaj) és a fürdőfehérke (Pontia daplidice) populációját. 2005-ben itt fedezték fel a Hobo pókot, egy olyan pókot, amely regionálisan csak Jütland egy bizonyos pontjáról ismert. Úgy gondolják, hogy vonatokkal vándorolt ide külföldről. 2006-ban felfedezték a Ceutorhynchus resedae nevű gyurgyalagfajt is, ami egyedülálló lelet Dániában.

Forrás

* Az angol Wikipédia Peberholm című szócikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Vissza a címlapra
Vonattal? Természetesen!
Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt
Legjobban pörgő posztok
Brutális turné közeleg 2025 elején
KoaX • 7 nap
Az Iron Maiden duplázik Budapesten
sunthatneversets • 3 nap
Motta megoldást keres a Juve gólaszályára
venember83 • 4 nap
A Napoli elleni mérkőzés
Apuleius • 7 nap
Schira: „Yıldız és Bremer csak óriási ajánlatért mozdítható”
venember83 • 3 nap
Cikkek a címlapról
„Híres Komárom be van véve/Klapka György a fővezére...”
Klapka és Haynau találkozása. A kép Forrása: Ezernyolczszáznegyvennyolcz. Az 1848/49-iki magyar szabadságharcz története képekben. Egykoru képek, okiratok, eredeti kézirások, ereklyék, nevezetes nyomtatványok, kiáltványok, művészi emlékek. Budapest, Franklin, 1898. 353. – Törzsgyűjtemény A magyar…
Folytatom az őszi munkákat az kertben
Felvilláztam az egyik répaágyást, ez is kész van, bár még trágyát nem szórtam rá, de az is meglesz és majd bele is forgatom. Lenyesegettem a fekete ribizliről a bokornak ezen az oldalán is a földön heverő ágakat, majd az aprítóval össze is vágom mindet, sőt lett egy rakás ág az életfákról is.…
>