Ahogy telik az idő és kifutják magukat a dinók a mozikból - azért még egy harmadik és negyedik hétvége előttük van - a Jurassic World: Újjászületésen dolgozó művészek, díszlettervezők, stábtagok is egyre többet osztanak meg a forgatásról és az általuk befektetett munkáról, ezekből szemezgetek a tovább mögött, és még egy könyves ajánló is jut a bejegyzés végére.
Az, mióta csak az eszemet tudom, mindig is érdekelt - és nem csak a Jurassic-filmek kapcsán - hogy milyen, a filmben annyira egyértelműen nem vagy természetesnek hitt kellékek, díszletek hogyan készültek, és esetleg milyen folyamat vezetett a végeredményhez. A téma filmes szaklapokat, könyveket, dokumentumfilmeseket is régóta foglalkoztatja, nem csoda, hogy a DVD (majd a Blu-ray és UHD) lemezekről a filmek mellett mindig is az ilyen, kulisszák mögé vezető extrák is különösen érdekeltek és nagy élvezettel fogyasztottam őket. A Gyűrűk Ura (és később A Hobbit) bővített változatai pedig olyan mély betekintést nyújtanak a filmek elkészültébe, amit szinte eddig csak a szakmabeliek tapasztalhattak meg és ezen extrák felfedezése is egy külön élmény.
A Jurassic-filmek esetében főképp a dinoszauruszok voltak azok, amelyek mindig is az ilyen anyagok középpontjába kerültek, főleg a Park-trilógia esetében, hiszen Stan Winston és csapata lélegzetelállító robotokat alkottak. Sajnos a Jurassic World esetében egyetlen, egy kicsit a nyaktól felfelé megépített Apatosaurus-szon kívül nem épült animatronikus dinoszaurusz, a Bukott birodalom és a Világuralom viszont ismét egészséges mennyiségű - és remek minőségű, robottal támogatta meg a produkciót. Az Újjászületés esetében ismét csak a 2015-ös filmhez hasonlóan, gyakorlatilag csak a kis Aquilops, Dolores kelt életre a forgatás helyszínén, de alighanem hamarosan még többet tudunk meg a film elkészülésének ezen aspektusáról.
Néhány fotó már ismert, melyeken a laborban látott példányok modelljei mellett a forgatás során a színészek - és az ILM szakemberei - részére referenciapontként készültek részletesebb fejmakettek is.
Egyelőre sem a D. rex-ről, sem a Mutadon-okról nem kerültek még elő ilyen fotók, de utóbbiakról már ismertek koncepciós vázlatok, amikor még a lény designjáról szóltak egyeztetések (és elég egyértelműen hajaznak Gareth Edwards első hollywoodi filmjében, a Godzillában felbukkant MUTO-kra):
A kellékekért, berendezésért felelős szakemberek is számos fotót osztotta meg munkájukról, helyszínekre lebontva, ezeket osztanám most meg.
A laboratórium
A film nyitójelenetében még teljes pompájában csodálható meg a Szent Hubert-szigeten található InGen laboratórium, amely hivatalosan is immáron a Site C azaz a C helyszínként hivatkozott telep. A film házimozis megjelenése után már hosszabb el lehet majd időzni ezen a helyszínen, ha megállítjuk a képet, de elég komoly méretű díszletet építettek meg a produkció számára az angliai Pinewood Studio-ban.
A labor felszerelése, a műszaki eszközök is erősen retro-futurisztikus hangulatot árasztanak, ahogy a film elején láthattuk, a monitorok képe és az azon futó programok is. Ez akár utalhat arra is, hogy egy korai változatában a forgatókönyvnek nem 17, hanem 35-40 évvel korábban játszódott volna a nyitó jelenet, az első szivárgások is erről szóltak. De könnyen lehet, hogy csupán biztonsági okokból volt saját, kereskedelmi forgalomban nem kapható vállalatirányítási rendszere az InGen-nek.
A filmben alig, és azért a nagy felbontású kép még várat magára, de már a sziget térképét is láthatjuk, amely alapján azért jókora alapterületű volt a Szent Hubert-sziget, de az még nem egyértemű, a filmben a szereplőink milyen utat jártak be.
Különösen szemrevaló ez az adatlap, amely a T. rex-ről készült, alatta viszont már az elhagyott laborban látható egy másik lap, amelyen egy négy lábon közlekedő Dilophosaurus rajzolódik ki! Apropó, a T. rex: láthatóan a rajongók körében, de nálam is, kiemelkedő népszerűségre tett szert a filmben látott példány, akinek nevét a rendező egy interjúban állítólag el is árulta: Ember (természetesen angolul, a szó jelentése pedig: parázs), és ő egy hím példány!
A múzeum
Az angliai Greenwich Egyetem kampusza a new yorki Természettudományi Múzeumot keltette életre, ott is számos olyan díszletelem került elhelyezésre, amelyet ugyan a filmben nem, de most kedvünkre böngészhetünk, és rögtön a könyvek egy jól ismert részlete is felfedezhető:
Az InGen genetikusai először ugyanis, hogy Hammond lenyűgözze a leendő befektetőket, miniatűr elefántokat is létrehozott, ez Michael Crichton regényéből ismert részlet, de a filmek eddig nem érintették. Ez a tabló viszont szép kikacsintás az eredeti regényre.
A bár
A suriname-i bár kapcsán is egészen apró részletekkel készültek a kellékesek, a filmben gyakorlatilag észrevehetetlen, de ott a forgatáson bizonyára még jobb hangulatot árasztott a hely ezeknek az apró részleteknek köszönhetően.
Az italokhoz készült címkéken számos easter egg felfedezhető, mint az isla sorna-i fűszeres vagy az isla nublar-i jamaikai rum!
Az nem véletlen, hogy már maga a bár elnevezése is holland csengésű - Van Dijk Bar & Grill - hiszen Suriname korábbi neve Holland Guyana volt, és ahogy a szomszédos ország megőrizte az európai, ez esetben francia, hódítók által adott nevet, a Hollandiától függetlenné vált ország megváltoztatta azt (egy kis színes történelmi adalék: az ország területét a hollandok egy vesztes háborút követően az angoloktól New Amsterdam városért cserébe kapták meg, amit ma New York-ként ismerünk...)
Az nem derült még ki, legalábbis számomra, egyértelműen, hogy ezek a fotók az InGen labort vagy a bárt ékesítették, de sejtésem szerint az utóbbiét, és itt számos fotón már láthatunk dinoszauruszokat is!
Az főleg a Stegosaurus-nál egyérteműnek tűnik, hogy mesterséges intelligencia segítségét igénybe vették ezek megalkotásához, de mivel konkrétan a filmben nem látszódtak, ez egy időtakarékos és okos húzás is volt a kellékesektől.
Sok rajongónál persze a partra vetett Mosasaurus (és talán egy fotó alapján készült festmény) tűnt fel,amely egyértelműen hajaz a korábbi World-filmekben látott példányra, de az egyik kellékes megerősítette, hogy ez a példány nem konkrétan az a példány, tehát jó eséllyel az óriási, kék Mosa ekkor még mindig az óceánokat fürkészi. Azt is elárulták a készítők, hogy teljeskörű hozzáférést kaptak a Universal archívumához illetve volt iránymutatás is, amelyet figyelembe kellett venniük, hogy ne kerüljenek a korábbi filmek eseményeivel ellentmondásba.
Az Essex
Azt már a film bemutatója óta párszor megírtam a blogon, hogy számomra a film egyik csúcspontja és generikusan az egyik kedvenc Jurassic-filmes jelenetem Duncan hajójához és a Mosasaurus becserkészéséhez köthető. Nem valamilyen, létező hajótípust vették elő a filmhez, hanem a filmes szakemberek építették meg a hajót, rögtön három példányban is.
Ezek közül volt, amely teljesen úszóképes volt, míg külön egyes részeket építették meg különösen részletesen, és ott volt a máltai tartályban is a teljes változat, amelyet hidraulikus rendszerrel tudták a kívánt módon mozgatni.
Bámulatos az egész hajó kivitelése, és számomra az olyan részletek, mint a különböző jelzések is, csak további mély részletekkel ruházzák fel az Essex-et.
A kocsi
Már a film első előzetese előtt kerültek ki fotók az aktuális film ún. "hero car"-járól, amelyet James Clyne produkciós tervező és csapata tervezett meg, akárcsak a fentebbi labor díszletét. Sajnos a filmben túl sokszor nem bukkan fel a járgány, pedig egészen bámulatos, egyedi építésű járgányról van szó, amelyből ráadásul összesen 5 példányt építettek!
Sajnos idehaza még nem bukkant fel a járgány Mattel-es változata, amely képek alapján nagyon pontosan eleveníti fel a járművet, egy későbbi bemutatóban még részletesebben tudok akkor majd róla írni.
A benzinkút
A benzinkút, mint helyszín, Gareth Edwards rendező ötlete volt, utalva Az elveszett világ: Jurassic Park-ra (ott két benzinkút is feltűnik, egy Isla Sorna-n, egy San Diego-ban) illetve saját, első játékfilmjére, a Monsters-re is.
Sajnos túl sokat nem láttunk az egész InGen faluból, de ezen a helyszínen is bámulatosan sokat dolgoztak a díszlettervezők, egyikük elmondása szerint úgy 80 újság címlapját tervezték meg a filmben alig látható újságos standra! Az nem annyira látszik egyébként, de a "legfrisebb" magazinok is 2010-esek, hiszen így jön ki a film 2027-ben játszódó cselekményéhez viszonyítva a 17 évvel korábbi katasztrófa.
Számomra külön, a filmben is bővebb "szerepet" kapó T. rex-es reklámtábla szívet melengető, hiszen az a Kenner-es (és a regényes) vörös T. rex előtti tisztelgés is egyben.
A tutaj
Lenyűgöző jelenetsor köthető ehhez az eléggé futurisztikus szállító-tároló eszközhöz, amelyben a gumicsónak is helyet kapott.
Ugyan utóbbit - illetve azt, hogy kibírta a T. rex harapását - sokan kritizálják, ismeretesek egyrészt olyan gyártók, amelyek pl. katonai célokra, megerősített anyagból készítenek gumicsónakokat, másrészt, a film továbbra is a sci-fi kategória egyik képviselője, mint a korábbi hat film is. A díszlet pedig szokás szerint, nagyon szépen kivitelezett, hiteles darabnak tűnik.
Remélhetőleg még több részletet tudhatunk majd meg a film lemezes kiadásaihoz tartozó extrákból, és habár mostanra lekerült az Amazon listázásából, de elvileg várható külön, csak ezt a filmet alaposabban körbejáró Így készült... jellegű könyv James Mottram tollából.
A két Ultimate Visual History könyv mellett az illusztrált forgatókönyv kiadását is szerkesztő Mottram-től egy újabb Jurassic-könyv mindenképp várható, a Jurassic Park: VHS - The Making of Steven Spielberg's Iconic Film. A VHS ezúttal pedig kétértelmű, hiszen bár a könyv megjelenése a videókazettát idézi, ezúttal mint Visual Handbook Series használják a rövidítést:
A jelek szerint jövőre még legalább egy ilyen könyv várható ebből a sorozatból, amely a Fantasztikus labirintus (1986) c. filmhez lesz köthető. Az, hogy a JP könyv mennyire lesz átfedésben a Jurassic Park: Ultimate Visual History első résszel foglalkozó fejezeteivel, és hogy lesznek-e hozzá olyan extrák, mint ahhoz a könyvhöz, még nem ismert. Korábban a könyvhöz novemberi megjelenés dátum tartozott, amelyet most viszont 2026 januárjára toltak át, de a részletekkel kapcsolatban remélhetőleg addig nem kell várnunk...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.