2017. október 15. 21:00 - Lord Picard

Így készült a Jurassic Park: Harmadik fejezet

werkcsik3.jpg

Amikor 1992. novemberében elcsattant az utolsó csapó, még messze volt a kitűzött, 1993 júniusi bemutatódátum, és volt még bőven munka a filmmel. A harmadik fejezetben "helyére" kerülnek a vizuális effektek, a hangok, és nem utolsósorban, a filmzene.

Steven Spielberg-re jellemző, hogyha egy munkatársával elégedett, megtalálja a közös nevezőt, akkor utána nehezen válik meg tőle. Így történt ez a vágó, Michael Kahn esetében is, akivel a rendező először az 1977-es Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of Third Kind) című filmje kapcsán dolgozott, és azóta, a jövőre bemutatandó Ready Player One-al együtt összesen már 27 alkalommal dolgoztak együtt, kevés kivétellel az összes Spielberg filmen. Egy vágó nem "csak" összevágja a filmet, stílust és ritmust ad a felvett jelenetekhez, többnyire, az adott rendezőtől függ, ki mennyire telepszik rá a filmjére, ő választja ki ugyanazon jelenetek különböző beállításaiból, mennyit és mikor használ fel.

input.jpgA Velociraptorhoz készült beviteli egység

Az ILM is nekilátott a munka dandárjának, és ebben nagy segítésükre volt a számítógéppel előállított speciális effektek miatt gyakorlatilag a munkáját elvesztő animátor, Phil Tippett és csapata is. Az ILM szakembereivel közösen megalkották az un. Dinosaur Input Device (Dinoszaurusz Beviteli Egység) eszközt, mely az adott dinoszaurusz miniatürizált, a bábokhoz hasonlatosan rendkívül finom mozgásokat tudtak végezni, és a mozgatás jelét a számítógépbe továbbítva életszerűbb mozgást kaptak az állatok. Így könnyebben tudták az élő szereplőkkel felvett jelenetekhez hozzáadni a digitális dinoszauruszokat is. Stan Winston-ék rendkívül részletesen kidolgozott, méretarányosan kisebbített maketteket is készítettek, amelyeken a számítógépes szakemberek még mélyebb betekintést kaptak az állatok felépítéséről, bőrük színéről, izomzatuk felépítéséről.

makett.jpgDennis Muren (épp a kamerába néz) a Tyrannosaurus Stan Winston modelljét vizsgálja a kamera keresőjében. A forgatáshoz azért kellett kivinni a makettet, hogy a T. rex-re ható fényviszonyokat és árnyékokat vizsgálhassák, rögzíthessék, hogy az ILM szakemberei minél élethűbben reprodukálják őt a számítógépen

Spielberg-nek azonban volt még egy kívánsága: egy új hangrendszer előállítását kérte a hangmérnökök csapatától, hogy a nézők úgy hallhassák a filmet, ahogy addig még soha másik filmet. A rendező jó barátja, George Lucas, aki alapítója és mind a mai napig a tulajdonosa a Hollywood-szerte legjobbnak tartott hangstúdiónak, a Skywalker Sounds-nak, maga felügyelte és segítette a Dolby Laboratories munkatársait az új hangrendszer kialakításában. A DTS hangzás kialakítását Gary Rydstrom vezető hangmérnök is felügyelte, akinek csapata több száz, vadonatúj hangeffektet vett fel és kevert ki a filmhez. 1993 áprilisára készültek el a hangsávval, melynek munkálataiba természetesen Spielberg is belelátott, hétvégente a Schindler listája forgatásáról, Lengyelországból Párizsba repült, hogy találkozzon Rydstrom-al és meghallgassa a legújabb fejleményeket.

scorwillste.jpgEgy kép, három legenda: Martin Scorsese, John Williams és Steven Spielberg

A legendás, ötszörös Oscar-díjas John Williams és Steven Spielberg munkássága hamar összefonódott, és eddig két, sajnos hamarosan három kivétellel, az 1975-ös A cápa óta együtt dolgozik a két legenda. Csupán a Bíborszív (The Color Purple, 1985), A kémek hídja (2015) és a jövőre érkező Ready Player One című filmeknél kellett nélkülöznie Spielberg-nek a filmjeit nagyban meghatározó korszakos zseni munkáját. A zeneszerzőt eddigi karrierje során 235 díjra jelölték és 120 alkalommal nyert is! Kereken 50 Oscar-jelöléssel büszkélkedhet, nála több jelölést csak maga a stúdió alapító Walt Disney kapott (akit 59 alkalommal jelöltek és ebből 28 díjat be is zsebelt)! Williams először 1968-ban jelölték, és 1972-ben a Hegedűs a háztetőn c. film zenéjéért nyerte el az Oscar-t, majd 1976-ban, első Spielberg-el közös munkájáért, A cápáért kapta a másodikat, 1978-ban a Star Wars hozta el a harmadik díjat számára, majd következett 1983-ban az E.T. 1994-ben a Schindler listájáért kapta ötödik, ezidáig utolsó Oscar-díját. A zeneszerző 1993 februárjában látott neki a Jurassic Park tételeinek megalkotásához. Hasonlatosan a Harmadik típusú találkozásokhoz, egyszerre akarta az ámulatot, a csodálatot "megjeleníteni" és a zsigeri félelmet, rettegést. Egy hónap alatt elkészült a szimfonikus zene kottájával, de annak hangszerelésével és vezényletével már nem foglalkozhatott, egy hátsérülés visszavetette a munkában, ezért Conrad Pope, John Neufeld (Williams egyik állandó munkatársa) és Alexander Courage (a legendás Star Trek főcímdal megalkotója) segítettek be neki. Williams a Skywalker Ranch-en, a Skywalker Sound hangstúdiójában együtt dolgozott Gary Rydstrom-mal, sőt, nagyban inspirálta őt a zene megírásában a Rydstrom-ék általa kevert hangeffektek.

jpmusic.jpgA film zenéjének CD változata, középen a brazil "bakelit" lemezes és szélen az európai "bakelit" lemezes kiadás, utóbbi Picture Disc-en (azaz a barázdákra nyomták rá a képet, külön borítót ez a kiadás nem is kapott)

Spielberg a lengyelországi forgatás miatt nem tudott szorosan együttműködni Williams-el sem, aki gyakran egy szál zongorán maga játszotta fel a főbb témákat és ezeket postázta Spielberg-nek, aki a lengyel forgatási helyszínekre autókázás közben folyamatosan az Utazás főtémáját hallgatta. A kész tételeket szimfónikus zenekarral rögzítették, melyet kiegészített két hárfa, bariton kürtök és egy kórus. Olyan szokatlan, fafúvós hangszereket is alkalmaztak, mint a shakuhachi és oboa. Néhány zenei tételben, kiváltképp a "Dennis Steals the Embryos" szintetizátort használtak. A zenekritikusok imádták a művet, a film premierje előtt, 1993 május 20-án vált elérhető CD-n és kazettán a filmzene. Számomra mindenképp, minden idők legcsodálatosabb filmzenei remekműve a Jurassic Park-hoz írt zene, ezért egy külön bejegyzésben még körbejárom a témát, a többi résszel egyetemben. Ebben a bejegyzésben már körbejártam a filmzenei kiadásainak állomásait: a Jurassic Park zenéje

jppost.jpgKözépen a film hivatalos plakátja, két oldalt pedig John Alvin alternatív ötletei

A Universal nem aprózta el a marketing kampányt, 65 millió dollárt költöttek a reklámozásra, valamint 100 cég 1000 terméket dobott piacra a filmhez kapcsolódóan. A Sega és az Ocean Software három videójátékot, a Kenner tucatnyi akciófigurát dobott piacra, de külön leszerződtek a McDonalds-al is. Az előzetesek nem sok, vagyis inkább egyáltalán nem tartalmaztak dinoszauruszt, ez egyrészt a Spielberg-re jellemző titkolózásra vezethető vissza, másrészt, a filmesek szerették volna, ha az első találkozás egy "élő" dinoszaurusszal a nagy vásznon kerül sor. A film szlogenje, An Adventure 65 Million Years In The Making (Egy 65 millió éve készülő kaland), egy vicc, amelyet Spielberg talált ki a Hammond sétapálcájában látható megkövült szúnyogra. A film arculatát meghatározó, védjeggyé vált, markáns logót még a film forgatása előtt megalkották, a kiváló grafikus, John Alvin számos plakátváltozatot készített a filmhez, ezekből választotta ki Spielberg és a stúdió a végül visszafogott, de épp ezért legendás logó.

 jurassic-park-netflix-670x388.jpgJeff Goldblum és Laura Dern, immár egy párként, a film washingtoni világpremierjén

A film díszpremierjére 1993. június 9-én került sor a washington Uptown Theater-ben, ahol két gyermekvédő szervezet akcióját kapcsolták össze a díszpremierrel. Két nappal később, 2404 mozi körülbelül 3400 vásznán mutatták be a filmet. Ugyanennyi kópia készült az Amerikán kívüli piacok számára is összesen. A hatalmas siker után egy utazókiállítást is indítottak a film kapcsán Amerika nagyvárosaiban, a Jurassic Park dinoszauruszai c. kiállításon az őslények csontvázai mellett a filmhez használt kellékek is bemutatásra kerültek. Észak-Amerikában (az Egyesült Államokat és Kanadát együttvéve) 357 millió dolláros bevételével új rekord született, míg a nemzetközi piacokról befolyó dollármilliókkal együtt 914 millió dolláros bevételt ért el a Jurassic Park, amely, természetesen, új rekord is lett. Csak 1998-ban, James Cameron 11 Oscar-díjas Titanic-ja tudta megdönteni e rekordokat. Sokáig úgy tűnt, az első film lehet, amely áttöri az 1 milliárd dolláros álomhatárt, ez végül a bemutatása idején nem jött össze, de 2013-ban, a film 3D-re felkonvertált újrabemutatójával együtt immáron 1,027 milliárdos bevétellel büszkélkedhet a film (csak viszonyításul, az elmúlt években bevált gyakorlattá vált, újrabemutatós filmek közül a Jurassic Park a második legtöbb bevételt gyűjtötte így össze, csak, nem meglepő módon, a Titanic gyűjtött nála több dollárt az újra mozikba küldött filmek közül).

ladyd.jpgBalról jobbra: Ariana Richards, Steven Spielberg és felesége, Kate Capshaw, Sam Neill, Jeff Goldblum és Richard Attenborough
fogadják Diana, walesi hercegnét a film londoni premierjén

1993 július 15-én került sor a film angliai premierjére, melyet a londoni Empire Leicester Square moziban tartottak meg, nem akármilyen felhajtással és vendéggel: a díszpremierre ugyanis mag a a Szivek Királynője, a walesi hercegné, Diana is ellátogatott, talán két fia, Vilmos és Henry előtt látni akarta, láthatják e a fiúk a filmet. Diana kedvesen, pár szót ejtett a megjelent filmesekkel, Frank Marshall, aki az Amblin elnöke volt, Kathleen Kennedy, Gerald R. Molen producerek mellett megjelent az író Michael Chrichton, Bob Peck, Jeff Goldblum és Sam Neill, de természetesen nem maradhatott távol Lord Richard Attenborough sem, aki már régóta, mély barátságot ápolt a hercegnével. Miután a hercegné kedélyesen elcsevegett Steven Spielberg-el és akkori feleségével, Kate Capshaw-al (nem véletlen lehet ismerős, A végzet temploma alcímet viselő Indiana Jones film női főszereplőjeként jött össze a rendezővel), Ariana Richards egy virágcsokorral és brossurával köszöntötte a hercegnét, aki, ha hinni lehet az akkori híradásoknak, nagyon élvezte a filmet.

oscar_1.jpgA filmet három Oscar-díjra jelölték és mindhármat meg is nyerte: hangvágás, speciális effektek és hang
kategóriában diadalmaskodott a Jurassic Park.

A filmet a kritikusok is szerették, Spielberg legjobbjának kiáltották ki A cápa óta, és az elképesztő, az egész filmkészítést megváltoztató speciális effektjei a mai napig etalonnak számítanak. Amikor George Lucas a mozivásznon szembesült a saját cégei által (ILM, Skywalker Sounds) is készített filmmel, az Lucas-ban is elindított egy folyamatot: elérkezettnek látta az időt, hogy a klasszikus Star Wars trilógiát úgy újítsa fel számítógépes effektekkel, ahogyan azt ő szerette volna már a maga idejében is elkészíteni. Nem mellesleg, a technikai fejlődés hatására neki látott megírni az előzmény trilógiát... 1994. márciusában az Amerikai Filmakadémia sem hagyta figyelmen kívül a film elévülhetetlen erényeit, Liam Neeson a Legjobb Hang Vágás kategóriában, Nicolas Cage és Shirley MacLaine pedig a Legjobb Hang kategóriában adta át az Oscar-t a filmeseknek, míg a gyerekszínész Elijah Wood egy T. rex által átadott borítékból a Legjobb Vizuális Effektek kategóriában hirdette ki a Jurassic Park-ot győztesnek. Ugyanezen az estén, a Schindler listája pedig hét Oscar-díjjal gazdagodott, többek között a Legjobb Film és a Legjobb Rendező kategória elnyerésével Steven Spielberg rögtön két Oscar-t is besöpört, két filmje pedig 10 díjat nyert összesen, alighanem, ez volt a rendező karrierjének legsikeresebb estéje.

jpfilmek.jpg

1994. október 4-én a film elérhetővé vált a lakosság számára is, VHS-en és a dvd előfutárán, LaserDisc-en is, addig nem bevett gyakorlatként, külön kazettán és LaserDisc-es kiadáson az Így készült a Jurassic Park dokumentumfilm és további extra tartalmak is megjelentek. Ennek külön érdekessége, szintén kuriózumként, hogy még külön host-ja, kalauza is volt a dokumentumfilmnek, maga Darth Vader (eredeti hangja), James Earl Jones! A film VHS kiadásából 17 millió példányt adtak, ezzel az ötödik legsikeresebb film volt ezen a formátumon. 2000. októberében jelent meg a Jurassic Park gyűjtői dvd kiadásban, volt szélesvásznú és teljes képernyős (azaz erősen megvágott képarányú) változat, külön-külön és Az elveszett világ: Jurassic Park-al közös kiadásban is napvilágot látott a film. A Jurassic Park III-at követően 2001. december 11-én jelent meg először dvd-n a trilógia együtt, díszdobozban dvd-n. 2011. októberében az első, gyűjtői kiadás is napvilágot látott a filmekből, immáron Blu-ray formátumon, és 2012-ben az a megtiszteltetés érte a filmet, hogy a Universal megalapításának 100. évfordulóján a stúdió legjobbjait felvonultató, 25 filmből álló gyűjteményében is helyet kapott. Ugyanebben az évben, a 3D-s változat mozis vetítése után Blu-ray 3D-n is megjelent a Jurassic Park. 2016. június 1-én pedig a két folytatásával együtt, a Netflix streaming szolgáltató kínálatába is felkerült a film. A legújabb Blu-ray szabványon, 4K kiadásban (tömörítetlen kép- és hangminőség, a home videózás jelenlegi csúcsa) még nem jelent meg a film, de várhatóan sokáig erre sem kell várni.

A film(ek) különböző home videós megjelenéseiről itt írtam korábban: VHS kiadások és itt: dvd változatok első és második rész. A Blu-ray változatokról pedig itt és itt lehet olvasni. 

A film televíziós premierjére 1995. május 7-én került sor (előtte, április 26-án pedig az Így készült a Jurassic Park c. egy órás werkfilmet mutatták be) az NBC csatornán. 68.12 millió nézőjével a Jurassic Park lett a valaha volt legnézettebb, mozikban is bemutatott film a televíziós történetében, nem csak addig, azóta is tartja ezt a rekordot a film Amerikában.

cuccok.jpg

A film magyarországi mozis premierjére még három hónapot kellett várni a hazai közönségnek, nálunk 1993. szeptember 24-én került bemutatásra Steven Spielberg kalandfilmje. Mi nálunk a film szlogenjét nem bonyolították túl: 65 millió év után visszatértek lett belőle. Akkoriban csütörtök helyett, péntekenként voltak a filmek premierjei (próbálták átvenni az Amerikai mintát, de aztán rövid időn belül visszatértek a hazai forgalmazók a csütörtöki premier napra), de így is, a mai napig is nagyon impozáns, 145 ezres nyitóhétvégét produkált itthon a film, és végül 950 ezer jegyet értékesítettek, plusz, a 3D-s újravetítés során még 33 ezer nézője volt a filmnek. Hihetetlen, de a rendszerváltás óta eltelt 27 év összes, Magyarországon bemutatott filmje közül a Jurassic Park még mindig a hetedik legnézettebb film! Idehaza, bár a kölcsönzők számára már 1994. októberében biztosított volt VHS kazettán a film, csak Az elveszett világ: Jurassic Park mozipremierjének idején, 1997. szeptemberében vált megvásárolhatóvá a lakosság számára.

Ugyan már 1993-at írtunk, de még nem volt olyan régen a vasfüggöny leomlása, így azért nem csak a filmek bemutatásának időpontjában voltak a hazai forgalmazók csúszásban, de a filmekhez kapcsolódó ajándéktárgyak és egyéb cuccok forgalmazása sem volt erős. Ehhez képest a Jurassic Park-ot hatalmas figyelem övezte: a Pesti Műsor Kft. vállalta a filmhez kapcsolódó ajándéktárgyak forgalmazását, sőt, a VII. kerületben még egy külön Jurassic Park shop-ot is üzemeltettek ekkoriban! Nem panaszkodhattunk, idehaza is megjelent a film képeskönyve, az ún. junior novella változat, a Semic gondozásában pedig a filmet feldolgozó képregény és a Topps matricás albuma is kapható volt, a német Cinema magazin hazai kiadása is kiemelt figyelmet fordított a filmre: 31 oldalas összeállítást közöltek a filmről! Ezek mellett még sok minden más kapható volt idehaza, erről is lesz még szó a későbbiekben.

A cikk sorozat negyedik fejezetében további érdekességek lesznek olvashatók és a film sikerét meglovagoló látványosságokról is lesz szó, érdemes lesz még visszanézni!

A galériában további képek találhatóak az utómunkálatokról, a marketingről, John Alvin plakátterveiről.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jphungary.blog.hu/api/trackback/id/tr7912988690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.